شاید تصور کنید که باتری موبایل یک قطعه مصرفی است که می توان به راحتی آن را جایگزین کرد. اگر تنها یک بار باتری موبایل خود را تعویض کنید متوجه خواهید شد که باتری های جایگزین هرگز کارایی باتری اصلی را نخواهند داشت. پس با دقت از باتری اصلی گوشی خود نگهداری کنید




بدون شک همه ما کاهش مدت زمان نگهداری شارژ گوشی به مرور زمان را تجربه کرده ایم. یک اتفاق ناخوشایند می تواند دلایل نرم افزاری متعددی داشته باشد ولی باید امیدوار باشیم که این مشکل مربوط به خود باتری نباشد. کیفیت عملکرد تلفن همراه شما تا حد بسیار زیادی وابسته به باتری موبایل شما است و خراب بودن باتری به معنی خراب بودن گوشی موبایل خواهد بود.

نکته بسیار مهم در مورد تلفن همراه:

شاید خیلی از ماها تصور کنیم که باتری موبایل یک قطعه مصرفی است که پس از مدتی می توان به راحتی آن را تعویض کرد. حتی در در مورد تلفن های همراهی که باطری داخلی دارند می توان با مراجعه به تعمیرکار باتری فرسوده را تعویض کرد اما...

مشکل اصلی تعویض کردن باتری نیست بلکه پیدا کردن باتری موبایل با کیفیت است. اگر نتوانید باتری موبایل اصلی گوشی را پیدا کنید بدون شک هر باتری دیگری هرگز مانند باتری اولیه گوشی نخواهد بود. پس از تعویض باتری حتی در صورت خرید باتری های گران قیمت بازار، گوشی شما بسیار سریع تر از گذشته دشارژ شده و عمر باتری هم بسیار کوتاه تر خواهد بود. در بساری موارد می توان عمر باتری را معادل عمر تلفن همراه تلقی کرد زیرا با تعویض باتری دیگر هرگز موبایل شما آن دستگاه سابق نخواهد شد.

 افزایش عمر باتری موبایل

فروش باتری اورجینال موبایل، حقیقت یا ترفند تبلیغاتی؟

همانطور که عنوان شد یافتن باتری اصلی موبایل در بازار کار بسیار دشواری است. چیزی به اسم باتری اورجینال وجود ندارد مگر اینکه این باتری از روی گوشی های اصلی کارکرده برداشته شده  باشد. شرکت های معتبر تولید کننده تلفن همراه خط تولیدی برای ساخت باتری های یدک ندارند. یعنی در ازای هر تلفن همراه یک باتری تولید می شود و باتری های فروشی موجود در بازار تولید  شرکت های متفرقه هستند.

شاید برای شما سوال باشید که چرا شرکت های بزرگی همچون سامسونگ یا الجی و ... باتری یدک گوشی تولید نمی کنند؟ جواب این سوال واضح است: حفظ بازار فروش و حذف دستگاه های قدیمی به منظور فروش دستگاه های جدید. بسیاری از کاربران موبایل به دنبال تنوع طلبی نیستند و تا آخرین لحظه مایلند از همان گوشی موبایل قدیمی استفاده کنند مگر اینکه یک عامل ثانویه مانند خرابی موبایل یا خرابی باتری آن ها را وادار به تعویض کند.

با توجه به نکات فوق لازم است از باتری موبایل خود مثل چشمانتان  مراقبت کنید زیرا تا حدودی عمر گوشی شما وابسته به عمر باتری  گوشی خواهد بود!

 

دقت داشته باشید که باتری یک قطعه مصرفی است و شما هرگز نمی توانید از یک باتری تا ابد استفاده کنید! باتری هم به مانند یک انسان به مرور زمان ضعیف شده و بلخره به پایان خود خواهد رسید. با استفاده از توصیه هایی که در ادامه عنوان می شود شما تنها می توانید مدت عمر باتری موبایل را افزایش دهید.

راهکارهای افزایش طول عمر باتری موبایل:

دما... دما و باز هم دما!!!

بزگرترین دشمن باتری موبایل شما پس از گذر زمان افزایش دما یا گرما است. تا حد ممکن از افزایش دمای باتری موبایل به صورت غیر طبیعی جلوگیری کنید. دما نرمال باتری باید همیشه زیر 40 درجه باشد. مراقب باشید گوشی شما جلوی نور مستقیم خورشید و یا بر روی دستگاه های داغ قرار نگیرد.

دمای باتری موبایل

هنگام شارژ با موبایل کار نکنید

به هنگام شارژ شدن باتری موبایل دمای آن به طور طبیعی چند درجه افزایش پیدا می کند. روشن بودن صفحه نمایش، روشن بودن وای فای، مکالمه نیز باعث افزایش دمای گوشی و باتری می گردد. اگر این اتفاقات همزمان رخ دهد می تواند دمای گوشی را از حد معمول بالاتر برده و باعث صدمه به باتری شود. بدترین کار هنگام شارژ شدن گوشی بازی کردن با گوشی مخصوصا بازی های سنگین و گرافیکال است.

شارژ و کابل با کیفیت

در بازار شارژرهای متنوعی وجود دارد. اولین  نکته برای خرید یک شارژر مناسب شرکت تولید کننده (برند) آن است. سعی کنید از شارژها ی متفرقه بی نام و نشان و یا ارزان قیمت استفاده نکنید. مخصوصا در خرید شارژر فندکی خودرو دقت کنید. از طرفی کابل مورد استفاده جهت شارژ بسیار مهم است. از کابل های اصلی و  برند جهت شارژ استفاده کنید. شارژر و کابل هایی که با سرعت خیلی کم گوشی را شارژ می کنند به هیچ وجه مناسب نیستند. اگر سلامت باتری گوشی برای شما مهم است گول قیمت ارزان اجناس موجود در بازار را نخورید.

جهت خرید انواع شارژر موبایل می توانید به این لینک مراجعه کنید.

باتری را از تخلیه کامل (0 درصد شارژ) حفظ کنید

مطالب غیر مستندی وجود دارد که عنوان می کنند تخلیه کامل باتری های لیتیومی باعث کاهش عمر آن ها می شود. جهت احتیاط بهتر است از تخیلیه کامل باتری تا زمانی که گوشی خاموش شود جلوگیری کنید.

تعداد دفعات شارژ

تعداد دفعات شارز بر روی سلامت باتری موبایل هیچ تاثیری ندارد. باتری های لیتوم یونی مانند باتری های قدیمی (نیکل کادمیوم) به تعداد دفعات شارژ حساس نیستند. حتی بهتر است شارژ باتری موبایل را در بازی 30 تا 80 درصد نگه دارید تا زمان هر بار شارژ بیش از حد طولانی نشود.

شارژ در بازه 30 درصد تا 80درصد

باتری های موبایل سیکل شارژ متفاوتی دارند. هنوز هم بسیاری از افراد تصور می کنند مانند باتری های قدیمی برای شارژ باتری بهترین کار تخلیه کامل و شارژ 100 درصدی است. این تصور نه تنها درست نیست بلکه این کار باعث کاهش عمر باتری گوشی همراه شما خواهد شد. به صورت تجربی و طی آزمایشات صورت گرفته مشخص شده است که بهترین سیکل شارژ بازه 30 درصد تا 80 درصد است. یعنی اجازه ندهید شارژ گوشی شما از 30 کمتر و از 80 درصد بیشتر شارژ شود. 

جهت کالیبره بودن باتری بد نیست ماهی یک بار هم باتری را به طور کامل تا 100 درصد شارژ کنید ولی بازی 30 تا 80 یا حداکثر 20 تا 90 را فراموش نکنید

نتیجه گیری:

باتری قلب تپنده تلفن همراه شماست، به دقت از آن مراقبت کنید. باتری های موجود در بازار هیچ کدام مانند باتری اورجینال گوشی عمل نمی کنند و با تعویض باتری گوشی شما پس از مدت کوتاهی مجدد دچار مشکل خواهد شد. حتی نوسانات باتری های غیر استاندارد ممکن است به تلفن همراه شما آسیب بزنند.

رعایت برخی نکات ساده می تواند عمر باتری شما را طولانی تر کند ولی در نظر داشته باشید که عمر باتری موبایل محدود است و با استفاده  بهینه تر می توانید مدت زمان بیشتری از آن استفاده کنید.