الکسا یک سیستم ثبت رتبه وب سایت بر اساس تعداد بازدیدهای روزانه آن است. به ادعای الکسا تنها معیار رتبه بندی سایت ها، تعدادِ بازدید سایت بر اساس بازدیدکنندگان یکتا در هر روز است. به عبارتی هرچه تعداد بازدیدکننده یکتا بیشتر باشد سایت امتیاز بیشتری گرفته و در رتبه بهتری قرار می گیرد.




الکسا چیست؟

الکسا یک سیستم ثبت رتبه وب سایت بر اساس تعداد بازدیدهای روزانه آن است. به ادعای الکسا تنها معیار رتبه بندی سایت ها، تعدادِ بازدید سایت بر اساس بازدیدکنندگان یکتا در هر روز است. به عبارتی هرچه تعداد بازدیدکننده یکتا بیشتر باشد سایت امتیاز بیشتری گرفته و در رتبه بهتری قرار می گیرد.

 در این مقاله قصد داریم به  میزان صحت ادعای فوق بپردازیم و بررسی کنیم تا چه حد رنک الکسا می تواند معیار مناسبی جهت اعتبارسنجی یک سایت باشد.

 

الکسا چگونه عمل می کند؟

اولین سوالی که ممکن است به ذهن هر فردی خطور کند این است که نحوه عملکرد الکسا به چه شکل است؟ سیستم الکسا چگونه به اطلاعات بازدید سایت ها دسترسی پیدا می کند؟

جواب سوال فوق چندان پیچیده نیست؛ از طریق افزونه alexa که بر روی مرورگر کاربران در سرتاسر دنیا نصب شده است. به عبارتی ما با نصب افزونه الکسا بر روی مرورگر خود، این مجوز را برای الکسا صادر می کنیم که اطلاعات سایت های بازدید شده بر روی سیستم ما را ذخیره و آنالیز کند. پس قبل از هر چیز در نظر داشته باشید که اطلاعات و رتبه الکسا فقط بر اساس اطلاعات آماری مرورگرهایی است که دارای  افزونه الکسا هستند. به عبارتی رتبه الکسا بر اساس مَثَل "مشت نمونه خروار" عمل می کند،  یعنی اطلاعات تعدادی از مرورگرها را بررسی کرده و آن را به کل کاربران بسط می دهد.

 رتبه بندی الکسا

استفاده از داده های آماری نسبی جهت تعیین یک رتبه بندی و نمای کلی از سایت های موجود در جهان کار اشتباهی نیست. باید گفت که تقریبا راهی به جز این وجود ندارد. در حال حاضر می توان رتبه الکسا را به عنوان معتبرترین رتبه در بین رنکینگ های موجود در نظر گرفت زیرا افزونه الکسا با اختلاف، بیشترین تعداد نصب بر روی مرورگرهای سرتاسر جهان را داراست. البته رتبه بندی های زیادی برای سایت ها وجود دارد و الکسا تنها یکی از آن هاست.

 

در ادامه قصد داریم به چند نکته اشاره کنیم که اثبات می کند رنک الکسا می تواند معیار کاملا مناسبی جهت  بررسی اعتبار و تعداد بازدید یک سایت نباشد:

 

رویکرد تجاری الکسا

سایت الکسا متعلق به شرکت بزرگ آمازون است و اهداف تجاری زیادی را دنبال می کند. یکی از عمده راه های کسب درآمد الکسا فروش اطلاعات (دیتا) جمع آوری شده به سایر شرکت هاست. البته تا بدین جای کار مشکلی وجود ندارد ولی اعتبار رتبه الکسا زمانی زیر سوال می رود که هر سایت جهت کسب رتبه بهتر در رنکینگ الکسا لازم است اکانت پرمیوم الکسا را خریداری کند.

بله درست متوجه شدید! این یک قانون نانوشته در الکساست. اگر شما حاضر به پرداخت اشتراک ماهیانه الکسا باشید خود بخود سایت شما رتبه بهتری در الکسا کسب خواهد کرد. این واقعیت اگرچه منصفانه نیست ولی روشی هوشمندانه جهت افزایش درامد الکسا می باشد. هزینه اشتراک را پرداخت کنید و امتیاز بالاتری بگیرید!!!

رنک الکسا بر اساس داده های تقریبی و آماری است

همانطور که قبلا اشاره کردیم رنکینگ الکسا وابسته به مرورگرهایی است که این افزونه را نصب کرده اند. پس به جرات می توان گفت که اطلاعات الکسا بر اساس کمتر از 5 درصد بازدیدهای اینترنت  صورت گرفته و 95 درصد دیتا از دسترس الکسا خارج است.

دستکاری رنک الکسا با ساخت بازدید غیر واقعی توسط وب سایت ها

تا بدین جای کار به چند مورد از ضعف های الکسا اشاره کردیم اما بزرگترین ایرادی که می توان به صحت رتبه بندی الکسا گرفت رتبه سازی غیر واقعی(فیک) توسط بسیاری از سایت هاست. شما توسط چند سرور و نرم افزارهای مخصوص می توانید روزانه میلیون ها بازدید فیک برای سایت خود ایجاد کنید. همینطور با خرید تبلیغات پاپ آپ از سایت های دیگر می توانید با ایجاد بازدیدهای ناخواسته بر روی سیستم کاربران رنکینگ الکسای سایت را ارتقاء دهید! به مثال زیر دقت کنید:

 رنک الکسا

تصویر فوق نمودار الکسای یکی از سایت های ایرانی را نمایش می دهد!!! این سایت در جایگاه بالایی در الکسا قرار دارد و در حدود 3500 جهانی جای گرفته که رتبه مناسبی است. به نوسانات روزانه دقت کنید! علت این نزول و صعودهای پی در پی چیست؟

به نظر شما محتمل است که در یک روز چند صد هزار کاربر به سایت هجوم آورده و فردا خبری از آن ها نباشد و باز روز بعد این اتفاق تکرار شود؟! چنین نموداری تنها یک واقعیت را اثبات می کند: رتبه سازی فیک به کمک سرور. مشکلی که در این سایت چندین بار اتفاق افتاده و باعث صعود و نزول های شدید نمودار الکسای این سایت شده احتمالا به علت قطع پی در پی سرورها است. به راحتی می توان فهمیدم که بالغ  بر 50 درصد آمار بازدید این سایت فیک است و بازدید کنندگان واقعی این سایت کمتر از نصف چیزی است که الکسا نشان می دهد. به عنوان نمونه ای دیگر به تصویر زیر دقت کنید:

 

ایجاد رنک الکسا فیک

در تصویر فوق نمودار الکسای یکی دیگر از سایت های فارسی را مشاهده می کنید. رتبه این سایت در الکسا 1036 جهانی است که رتبه ای بسیار عالی محسوب می گردد. اما نکته قابل تامل در این نمودار چیست؟! همانطور که در تصویر مشخص است عمده بازدیدکنندگان این سایت از کشورهای ژاپن، روسیه و اندونزی ثبت شده اند!!! علت اینکه بیش از 40 درصد بازدیدکنندگان یک سایت ایرانی به زبانی فارسی از ژاپن هستند چیست؟ آیا ژاپنی ها در حال یادگیری زبان فارسی هستند؟!!! دلیل این اتفاق کاملا مشخص است. سرورهایی که عملیات ساخت رنک غیرواقعی را برای این سایت انجام می دهند عمده آی پی هایی که به سمت سایت ارسال می کنند از کشورهای آسیای شرقی و روسیه است. واقعا جای بسی تعجب است که ادمین سایت به چنین نکته بارز و سطحی توجه نکرده است!

 

این واقعیت در مورد بسیاری از سایت ها به خصوص سایت های ایرانی صدق می کند به گونه ای که یکی از محبوب ترین سایت های ایرانی(یکی از 4 سایت اول ایران) در الکسا اکثر بازدید خود را با کمک بازدیدکنندگان فیک ایجاده کرده و در سنوات گذشته روزهایی که بنا به دلایلی مدتی سروها ایجاد بازدید قطع شدند رنک الکسای این سایت به شدت ریزش کرده و بلافاصله در روز بعد ترمیم شد!

نمونه ای تجربی به نقل از مدیر یکی از وب سایت های استارت آپ داخلی

دربررسی نمودار الکسا در یک وب سایت استارت آپ طی 5 سال گذشته نتایج جالبی حاصل شد. سایت مذکور از هیچ گونه سرور و آی پی فیک جهت افزایش رنک الکسا استفاده نکرده و از طرفی اکانت  تجاری  الکسا را نیز خریداری نکرده است. در بررسی صورت گرفته بر اساس آمار گوگل آنالیتیک و داده های آماری خود وب سایت تعداد بازدیدکننده این سایت طی 3 سال گذشته به طور میانگین به بیش از 5 برابر افزایش یافته است ولی در مقابل رنکینگ الکسای این سایت در مقایسه با 3 سال گذشته در ایران نزولی بوده و در جایگاه پایین تری نسبت به 3 سال قبل قرار گرفته است! این مسئله خود گویای این واقعیت است که رنک الکسا را نمی توان معیار دقیقی برای تعداد بازدیدکننده یک سایت در نظر گرفت.

به عنوان سخن آخر باید گفت که اگرچه الکسا معتبرترین معیار رتبه بندی سایت هاست اما کمتر از 50 درصد واقعیت را نمایش می دهد، مخصوصا در رتبه های بالا که به علت رقابت شدید سایت ها سعی می کنند به اشکال مختلف این رتبه بندی را تحت تاثیر قرار داده و برای سایت خود بازدیدکننده غیر واقعی ایجاد کنند.