اگر در بازار دیجیتال ایران دقت کرده باشید بدون شک رشد عجیب و بی سابقه محصولات شیائومی در 2 سال خیر نظر شمارا به خود جلب کرده است. محصولات شیائومی با تنوع بسیار بالا و کیفیت عالی تبدیل به یکی از پرطرفدارترین محصولات دیجیتال موجود در کشور شده اند. در اینجا نگاهی کلی به تاریخچه شرکت شیائومی و محصولات این کمپانی خواهید انداخت.




لی جون، ۴۶ ساله، در شرق چین متولد شد و در دانشگاهWuhan به تحصیل در رشته علوم کامپیوتری پرداخت. در سال ۲۰۱۳، در مصاحبه ای بانیویورک تایمز گفته بود که در همان زمان دانشجویی، کتابی به نام «آتش در دره را مطالعه نموده؛ کتابی که در مورد تولد و آغاز صنعت و دنیای کامپیوترها در دره سیلیکون (سیلیکون ولی) بوده و در همین کتاب، شیفته شخصیت استیو جابز شده است. به گفته خودش، همین شیفتگی باعث گشته تا بخواهد شرکتی تراز اول تاسیس کند. در سال ۱۹۹۲، یک سال پس از فارغ التحصیلی، به یک شرکت نرم افزاری به نام «Kingsoft» پیوست و تا جایی پیش رفت که به مقام نماینده و مدیر عامل رسید.

او تا سال ۲۰۰۷ در Kingsoft باقی ماند،‌ زمانی که این شرکت سهام خود را به شکل عمومی در بازار بورس هنگ کنگ عرضه کرد. اما در همان فاصله چند ساله، یک کتاب فروشی آنلاین به نام Joyo.com نیز تاسیس کرده بود که البته آمازون در سال ۲۰۰۴ آن را با پرداخت مبلغ ۷۵ میلیون دلار خریداری کرد. لی جون پس از ترک Kingsoft، تبدیل به یک فرشته سرمایه گذار شد. او در پلتفرم گیمینگ چینی به نام YY و همچنین شرکت موبایل-اینترنتی UCWeb سرمایه گذاری کرد و سپس، در آوریل ۲۰۱۰ «شیائومی» را تاسیس نمود، البته پیش از آن، هفت نفر دیگر را نیز در این راه با خود همراه کرده بود.

کمپانی شیائومی یک کمپانی خصوصی چینی است. دفتر اصلی شیائومی در پکن چین قرار دارد. شیائومی یکی از بزرگترین کمپانی‌های تولید لوازم الکترونیکی همراه است. زمینه اصلی فعالیت آن طراحی٬ توسعه و فروش گوشی‌های موبایل هوشمند٬ برنامه‌های کاربردی موبایل و لوازم دیجیتال مصرفی است. واژه شیائومی در زبان چینی به معنای برنج کوچک است. قدمت کمپانی شیائومیچندان زیاد نیست، نشان به این نشان که شیائومی اولین گوشی هوشمند خود را در سال 2011 در بازار چین عرضه کرد. امروزه گوشی شیائومی سهم زیادی از بازار چین و سهم خوبی در بازار جهانی دارد. بنابر اعلام فوربز؛ لی جون در فهرست ثروتمندترین مردان چین در رده 23 قرار دارد. کمپانی شیائومی علاوه بر گوشی موبایل٬ تلویزیون‌های هوشمند نیز تولید می‌کند.

ارزش استارتاپ شیائومی فوق العاده است

سال ۲۰۱۵ سکوی پرتابی برای شیائومی بود. در حالی که در اروپا (به‌خصوص برلین) تصور ما از استارتاپ، کسب‌وکارهای کوچکی بود که حدود ۳۰ نفر از افراد جویای نام را درگیر خود کرده‌اند تا برندی برای خود بسازند؛ شیائومی توانست با پشت سر گذاشتن اوبر، عنوان باارزش‌ترین استارتاپ دنیا را در کارنامه‌ی خود ثبت کند. در آن زمان ارزش یک استارتاپ به‌سختی به ۲۰ میلیارد دلار می‌‌رسید. حال آن که شیائومی توانست با ارزش ۴۶ میلیارد دلاری خود AirBNB را هم پشت سر بگذارد.
اگر از مدیر عامل شیائومی بپرسید که چرا به طور کلی استارتاپ ها را نمی خرد و صرفا به سرمایه گذاری در آنها رضایت می دهد، پاسخ اش اینچنین خواهد بود: «شرکت های کوچک می توانند حرکتی بسیار سریع تر از ما داشته باشند. برای حرکت سریع، باید زیرک باشید.
شیائومی سال گذشته ازNinebot Mini پرده برداشت: یک تخته دو چرخ تعادلی که می تواند به سرعت ۱۶ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. این محصول نیز توسط یکی دیگر از استارتاپ های تحت حمایت شیائومی به نام Ninebot توسعه یافته.


دلیل موفقیت شیائومی

یکی از مهم‌ترین نکات مد نظر شیائومی پشتیبانی نرم‌افزار سطح بالا از اسمارت‌فون‌های تولیدیش است که موجب شده کاربران، سطح رضایت بالایی را از اسمارت‌فون‌هایشان داشته باشند. اکثر محصولات شیائومی به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری را در دوره‌های زمانی مناسب دریافت می‌کنند که خود می‌تواند در کم نقص‌تر شدن محصولات مفید باشد. این کمپانی در زمینه به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری به قدری قدرتمند است که برای اسمارت‌فون‌های تولیدی دیگر کمپانی‌ها نیز رام منتشر می‌کند تابه این ترتیب بتواند نظر کاربران دیگر کمپانی‌ها را به خود جلب کند.
گذشته از برگزاری رویدادها، این کمپانی با راه‌اندازی کلوب‌های هواداری به صورت مستقیم با کاربران در ارتباط است تا مسیر آینده این کمپانی مطابق با دیدگاه کاربران پیموده شود. این موضوع می‌تواند جوابیه خوبی برای کمپانی‌ای هم‌چون اپل باشد که می‌گوید کاربران نمی‌دانند چه چیزی را می‌خواهند!
شرکت شیائومی موفقیت خود را مدیون چند عدد تلفن هوشمند نیست، بلکه مدیون نحوه ایجاد تفکری است که در ذهن کاربران خود جای داده؛ تفکر و سپس اکوسیستمی که مشتریرا تبدیل به طرفدار می کند.
لی راز موفقیت برند شیائومی را در حفظ کیفیت خوب در کنار قیمت بسیار اقتصادی می‌داند. او معتقد است شرکت‌هایی مانند سامسونگ و اپل با لحاظ کردن حاشیه‌ی سود بالا روی محصولات‌شان در حق مصرف‌کنندگان اجحاف می‌کنند.

موبایل شیائمی

رابط کاربری سفارشی شیائومی

اندرویدی که شیائومی به دست کاربران خود می رساند با اندروید خالص گوگل تفاوت های زیادی دارد. روی این پلتفرم نرم افزاری، پوسته ای به نام «MIUI» جای می گیرد؛ کاربران در طراحی این رابط کاربری نظرات خود را اعمال می کنند و پس از صرفا یک هفته، می توانند همین تغییرات را در MIUI مشاهده کنند.

MIUI یا همان می‌یوآی قابلیتی است که سبب معروف شدن شرکت شیائومی شد، چرا که شیائومی یکی از تولیدکنندگان بزرگ رام‌های اندروید است و این رابط کاربری با نسخه‌های مختلف در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های این شرکت دیده می‌شود. این قابلیت به معنای تعریف دوباره‌ای از سیستم عامل اندروید است که دارای امکانات جدید در ظاهر سیستم عامل اندروید است، مانند رابط کاربری تاچ ویز که در گوشی‌های هوشمند شرکت سامسونگ استفاده می‌شود.

رابط کاربری شرکت شیائومی دارای امکانات و امنیت سیستم عامل شرکت اپل یعنی iOS در چهره محبوب‌ترین سییستم عامل دنیا یعنی اندروید است، خوب است بدانید که این رابط کاربری باعث زیبایی و کارایی بالای دستگاه‌های شرکت شیائومی شده است.

شیائومی در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۷ به لطف فروش بالا در بازار هند نسبت به سال گذشته ۸۰ درصد افزایش فروش داشته است.

بیشترین افزایش فروش متعلق است به کمپانی شیائومی که ۸۰ درصد رشد در این سه‌ماهه به ثبت رسانده است. این رشد بیش از پیش مربوط است به فروش شیائومی در خارج از چین؛ جایی که هواوی، اوپو و ویوو رقبای این شرکت هستند. بخش اعظم رشد شیائومی مربوط به فروش این شرکت در هند است. فروش این شرکت در آمریکای لاتین و روسیه نیز دست‌خوش افزایش شده است.

محصولات شیائومی

اگر نگاهی به فروشگاه آنلاین شیائومی داشته باشید، سطح وسیعی از محصولات مانند ستاپ‌باکس، مچ‌بند سلامتی، روتر وای‌فای، دستگاه تصفیه هوا، پلوپز و تعداد زیادی از لوازم خانگی دیگر را مشاهده می‌کنید.


 گروه‌بندی محصولات شیائومی در سه دسته

گوشی موبایل همراه شیائومی: گوشی‌های هوشمند در مرکزیت تمام محصولاتی که تولید می‌کند قرار دارد.

محصولات هوشمند شیائومی: دومین دسته از محصولات، کالاهای هوشمند شیائومی هستند که امکان اتصال تمام دستگاه‌های شیائومی که روی پلتفرم IoT کار می‌کنند، مانند Mi Water Purifier و Mi Induction Heating Rice Cooker و دیگر محصولات، را دارند. برای مثال، با نصب نرم افزار Mi Home روی گوشی موبایل، کاربر قادر است دستگاه هوشمند تصفیه هوای شیائومی (smart Mi Air Purifier) را کنترل نماید.

 محصولات جدید شیائومی : شیائومی از طریق صفحه ‏Mi Home‏ خود در سایت ‏Weibo‏ اعلام کرد که دو محصول مربوط به خانه ‏هوشمند را در تاریخ ۱۴ فوریه رونمایی خواهد کرد. این دو محصول جدید ۶۰ و ۶۱مین محصول ‏خانه هوشمند شیائومی هستند. به احتمال زیاد شصتمین محصول یک گیتار هوشمند خواهد بود و ‏محصول بعدی چیزی شبیه یک ساعت مچی مخصوص کودکان مجهز به ‏GPS‏ است که گویا برای ‏ردیابی محل کودکان ساخته شده است.‏
گیتار هوشمند به افرادی که تازه ‌وارد در ‏موسیقی هستند در مدت تنها ۱۰ دقیقه چگونه نواختن را آموزش می‌دهد. اگرچه این مساله کمی ‏غیرممکن به نظر می‌رسد اما این تنها چیزی است که ما از تیزر تبلیغاتی آن می‌توانیم متوجه شویم. گیتارهای ‏هوشمند موجود در بازار در محدوده قیمتی بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ یوان است و اپلیکیشنی دارند که به ‏کاربر برای یادگیری موسیقی کمک می‌کند.‏

به طور کلی می توان راز موفقیت شیائومی و سرعت بسیار بالای رشد این شرکت را در کیفیت خوب محصولات و در عین حال ارائه قیمت های رقابتی و مناسب دانست. اگر شما یکی از کاربران محصوصلات شیائومی باشید یا این محصولات را از نزدیک مورد بررسی قرار داده باشدی بدون شک به این مسئاله پی برده اید. کیفیت شارژرهای همراه شیائومی و اسپیکرها و هندزفری های این شرکت مثال زدنی است. محصولات شیائومی در عین حال که بسیار خوش ساخت و مقاوم به نظر می رسند از طراحی ظاهری زیبایی برخوردارند. اگر شما هم یکی از محصولات شیائمی را از نزدیک دیده اید و به آن علاقه مند شده اید در خرید آن شک نکنید. کیفت محصولات شیائومی مثال زدنی است.