بخاری های ژاپنی در انواع مارک ها و مدل های مختلفی طراحی و تولید شده اند. یکی از شرکت های تولید کننده بخاری ژاپنی شرکت rinnai میباشد .این شرکت فعالیت خودش را در سال 1920 میلادی با تولید آبگرمکن آغاز کرد و توانست در این راستا محصولاتی با مصرف بهینه انرژی تولید و راهی بازار کند. گرمادهی بخارهی های ژاپنی بر اسا کالری محاسبه شده و از 1800 کالری تا 5800 کالری متغیر است. بخاری های ژاپنی از نمونه بخاری های پرکاربرد هستند که در منازل شخصی ، کارگاهها، محیط های آموزشی، گلخانه ها و ... مورد استفاده قرار می گیرند. ولتاژ برق این بخاری ها 110 ولت می باشد .این بخاری ها ساخت کشور ژاپن بوده و ولتاژ برق آنها 110 ولت می باشد که جهت استفاده در ایران باید از یک ترانس 220 ولت به 110 ولت استفاده شود.




بخاری های ژاپنی به چهار دسته تقسیم میشوند:

گازی،نفتی،نفتی برقی،گازی برقی

مدلهای نفتی و گازی کاربرد کمتری داشته و جزو مدلهای قدیمی محسوب می شوند.مدلهای نفتی برقی و گازی برقی بیشترین کاربرد را در ایران دارند. بخاریهای نفتی برقی مناسب مکان هایی بوده که در آن مناطق گاز وجود ندارد و مدلهای گازی برقی بیشتر در مناطقی استفاده می شوند که دارای گاز می باشند . مدل های گازی برقی خود به دو دسته تقسیم می شوند مدلهایی که با گاز شهری (مورد مصرف در منازل ) کار می کنند و مدلهایی که با گاز کپسول کار می کنند.

بخاری گازی برقی 

مدل های گازی برقی خود به دو دسته تقسیم می شوند مدلهایی که با گاز شهری (مورد مصرف در منازل ) کار می کنند و مدلهایی که با گاز کپسول کار می کنند.
مصرف برق این بخاریها از 18 وات تا 35 وات و مصرف گاز ان تقریبا یک چهارم مصرف بخاری های ایرانی با توان گرما دهی مشابه است. این بخاری ها فاقد دودکش هستند و در عین حال بسیار امن و بی خطر می باشند، همچنین دارای سنسور منو اکسیدکربن ،سنسور دی اکسید کربن و سنسور لرزش و افتادن می باشد که در صورت تکان خوردن و یا واژگونی بخاری جریان گاز و برق قطع شده و بخاری خاموش می شود.
بخاری های گازی برقی ژاپنی با توان و قدرت های مختلف وارد بازار شده است که از توان 2000کیلو کالری که برای محیط های کوچک می توان استفاده کرد تا توان 5000کیلوکالری که می توان برای فضاهای بزرگتر مانند اماکن عمومی.مساجد وگلخانه ها استفاده شود.

بخاری های ژاپنی دارای تنظیم درجه حرارت نیز می باشند ومی توان دمای محیط را به اندازه ای که می خواهید گرم می کند، همچنین این بخاریها دارای سنسور حرارتی بوده ، بدین صورت که اگر بعنوان مثال برای 26 درجه سانتی گراد تنظیم شده باشد و دمای محیط به 26 درجه سانتی گراد برسد به طور اتوماتیک مصرف را پایین آورده و تا زمانی که دمای محیط به زیر 26 درجه برسد دوباره به طور خودکار دمای محیط را به 26 درجه می رساند و باعث صرفه جویی زیادی در مصرف انرژی می شود. همچینی در نظر داشته باشید که در بخاری های برقی گازی و برقی نفتی ژاپنی، از برق صرفا جهت چرخش فن بخاری استفاده می شود و گرمادهی توسط گاز صورت می گیرد به همین دلیل مصرف برق این بخاری ها بسیار ناچیز است.

نمونه ای از صفحه دیجیتالی بخاریهای گازی برقی

بخاریهای نفتی برقی

مدل دیگری از بخاری های ژاپنی ، نفتی برقی بوده و سوخت اصلی آنها نفت می باشد.این نوع بخاریها انژکتوری بوده و احتیاج به فتیله ندارند، سیستم کار آنها براساس تبدیل نفت به حالت گازی بوده ، درنتیجه بیشترین مقدار نفت تبدیل به گرما شده درنهایت به دودکش احتیاجی ندارند. همچنین بخاریهای نفتی برقی دارای فن بوده و گرما را با فن پرتاب کرده تا تمام محیط به صورت یکسانی گرم شود. این بخاریها چون بیشتر سوخت را تبدیل به گرما می کنند دارای مصرف بسیار پایینی هستند. مصرف برق این بخاریها پایین بوده و از 25 تا 40 وات مصرف دارند. همچنین این بخاریها دارای یک صفحه دیجیتالی یا آنالوگ جهت تنظیم درجه حرارت می باشند که بسته به سرمای محیط می توان دمای بخاری را از 16 درجه سانتی گراد تا 27 درجه سانتی گراد تنظیم نمود.
بعضی از مدلهای این بخاریها دارای گرمای بسیار زیاد تا 19000 کالری گرما بوده که مصرف آنها برای مکانهای بزرگ می باشد ، این مدل بخاریها نیز برقی ورودیشان 110 ولت بوده وباید از ترانس مبدل 110 ولت به 220 ولت از 500 وات تا 1000 وات استفاده شود.این مدل از بخاریها از منبع بزرگتری تا 18 لیتر بدلیل گرمای بیشتر استفاده می کنند.

 

 

 نمونه ای از بخاری های بزرگ کالری بالا 

سوخت بخاریهای نفتی برقی استوک ژاپنی از یک منبع چند لیتری نفت  بسته به کوچکی و بزرگی بخاری تغذیه می شود.

 

  نمونه ای از باک نفت بخاریهای نفتی برقی 

مزایای بخاری های ژاپنی

سوخت این بخاری ها گاز شهری است و برق فقط برای فن آنهاست. لذا مصرف برق این بخاری ها بسیار اندک بوده و معمولا 20 وات هستند.
مصرف گاز یک چهارم بخاری های معمولی
فن دار (بازدهی بیشتر )
قابلیت تنظیم دما به صورت دیجیتال
قفل صفحه کلید جهت جلوگیری از دستکاری کودکان
بدنه بخاری اصلا گرم نمیشود ( ایمن برای کودکان)
دارای سنسورگازهای منوکسید ودی اکسید کربن وکم شدن اکسیژن هوا
بدون نیاز به دودکش
100درصد تضمینی بدون خطر
دارای سنسورخاموش کننده برای افتادن وخطر آتش سوزی

کد خطاهای احتمالی در بخاری های برقی گازی ژاپنی:

کد 00 : (لرزش دست هنگام زدن دوشاخ به برق،یا نوسان برق،یا قرارگرفتن نادرست دوشاخه در ترانس) و یا وجود نوسانات برقی در خانه یا ترانس بخاری
کد 01: روی بعضی بخاری ها هر 8 ساعت بخاری را خاموش میکند و یادآور اینست که اگر در محیطی بسته هستید به مدت یک دقیقه درها را باز کنید تا هوای تازه وارد محیط شود(استاندارد ایمنی)
کد 03 : افتادن دستگاه به هر دلیل یا خرابی سنسور زاویه
کد 05: نگذاشتن فیلتر یا پیچ فیلتر بخاری های فول یونساز
کد11: گاز وجود ندارد، یا شیربرقی خراب است،یا ترموکوبل
کد12: فشار گاز کم است یا ترموکوبل خراب یا تنظیم نیست
کد14: فشار گاز زیاد است ، کوره کثیف است ، خروجی هوای جلو یا پشت بخاری مسدود است
کد 16: خاموش شدن بخاری در دمای اتاق 40 درجه بیش از 10 دقیقه
کد 67: خرابی مدار یون ساز
کد62: سوختن موتور،خرابی بوش یا بلبرینگ موتور یا بلوور، سوختن خازن موتور، خرابی مدار تشخیص دور موتور

کد خطاهای احتمالی در بخاری های برقی نفتی ژاپنی:

خطا E– 0: حرارت داخل بخاری بیش از حد مجاز و استانداد است
خطای F–0: بخاری را مجدد راه اندازی کنید. می توانید آن را یک بار از برق کشیده و مجدد به برق برنید و روشن کنید
خطا E–1: تر موستات یا همان حرارت سنج بخاری مشکل دارد
خطا F–1: ترموستات شعله مشکل دارد. این ترموستات با ترموستات دمای محیط متفاوت است.
خطا E–2 : میله اصلی شعله مشکل دارد. ممکن است کثیف باشد یا به درستی کار نکند.
خطا E–5 : بخاری به علت عملکرد سیستم ایمنی خاموش شده است. این امر ممکن است به علت عملکرد هر یک از سنسورهای بخاری باشد. بخاری را خاموش کنید و بعد از چند دقیقه مجدد روشن نمایید.
خطا E–6 : شعله مشعل در حین کار خاموش شده است ، ممکن است مشکل از فیلتر هوا باشد و باید فیلتر هوا تمیز شود
خطا E–7 : دمای محیط بالای 28 درجه است. در این حالت که محیط دارای دمای بالاتر از حد معمول است این خطا ظاهر شده و بخاری خاموش میشود.
خطا E–8 : فن دمنده بخاری مشک دارد
خطا E–9 : فیلتر هوا یا پمپ سوخت کثیف است.
خطا 48 Hr: بخاری به طور دائم به مدت 48 ساعت روشن بوده و لازم است برای مدتی خاموش باشد.
اگر چراغ نفت چمک بزند یعنی باک نفت خالی است و اگر چراغ تهویه چشم بزند یعنی هوای محیط یا تهویه محیط مشکل دارد و اکسیژن کم است.

نکاتی مهم در مورد بخاری برقی ژاپنی

1.برای تغذیه باید از تبدیل 220 به 110 استفاده کنید.

اولین و مهمترین نکته این است که از آنجا که برق ژاپن 110 ولت و برق ما  220است حتما باید از ترانسفورماتور کاهنده برای برق رسانی استفاده کنید.

 

2. بخاری را در مکان مناسب قرار دهید

در زمان خرید حتما به فضای منزل خود توجه داشته باشید و بخاری را تست کنید از مغازه دار در مورد تنظیمات بخاری سوال کنید و شماره تماس صاحب مغازه را برای سوالات احتمالی در یافت کنید.

دقت کنید هم بخاری گازی معمولی و هم بخاری گازی برقی نیاز به هوارسانی دارند پس به این نکته توجه کنید و بخاری را در جایی نصب کنید که احتمال تکان خوردن وجود نداشته باشد .خود بخاری دارای سنسور ضربه و سنسور قطع گاز در موارد هشدار می باشد ولی باز هم احتیاط و ایمنی را رعایت کنید.

3.اتصال با رابط بخاری و شلنگ گاز ایمن

بخاری های گازی دارای رابط های شلنگ مخصوص خود می باشد حتما سعی کنید از شلنگ مخصوص بخاری استفاده کنید. البته در صورت رعایت نکات ایمنی و استفاده از شلنگ و بست مرغوب می توانید برای بخاری ژاپنی از شلنگ ها معمولی سایر بخاری ها استفاده کنید.

 

4.توجه به نوع سوخت

بخاری گازی برقی در مدل گاز شهری (لوله کشی شده) و گاز کپسولی موجود می باشد دقت کنید که زمان خرید چه نوع آن را نیاز دارید زیرا نمیشود این دو را جا به جا متصل کرد.

5.بخاری نفتی برقی انتخابی مناسب برای مکانهایی که دسترسی به کپسول و گاز لوله کشی ندارند

این نوع بخاری بسیار بازدهی بالایی دارد بدیل پخش گرما به صورت مناسب  فقط نکته مهم در مورد آن استفاده از نفت مرغوب و مناسب در مخرن بخاری می باشد زیرا نفت کثیف و دارای افزودنی باعث خراب شدن بخاری خواهد شد.

6. فیلتر گرد و غبار

یک فیلتر فلزی قابل جابجایی در پشت بخاری وجود دارد. با گذشت زمان و استفاده از بخاری این فیلتر انباشته از گرد و غبار می شود و اگر تمیز نباشد، مسدود می شود. برای اطمینان از عبور جریان هوا و تهویه ، این فیلتر باید تمیز باشند. این بخاری از آنجا که بسیار هوشمند طراحی شده در زمان مسدود شدن فیلتر هوا به شما خطا  خواهد داد.

   

7. تنظیمات و کد های خطای بخاری

 

8.بخاری را ناگهانی از برق نکشید

از موارد مهم در استفاده از بخاری برقی خنک شدن داخل دستگاه پس از استفاده می باشد که این کار توسط همان فنی که گرما را به بیرون پرتاب می کند انجام می شود.پس حتما توجه داشته باشید که هنگامی که قصد خاموش کردن بخاری را دارید این کار را توسط کلید پاور انجام دهید  پس از خاموش کردن مدت زمانی فن به طور خودکار کار خواهد کرد و داخل دستگاه را خنک خواهد کرد.

کلیدهای شب بخیر و روز بخیر در بخاری های ژاپنی:

یکی از سوالات متداول خریداران بخاری های ژاپنی کاربرد دکمه های اضافی روی بخاری است که به زبان ژاپنی مزین هستند! برای ترجمه متن این دکمه ها میتوانید از گوگل ترنسلیت استفاده کنید. دکمه ای که روی آن تصویر ماه دارد یا به ژاپنی نوشته شده "شب بخیر" جهت خاموش کردن خودکار بخاری طی مدت زمان مشخص است. این بخاری ها ساعت ندارند و نمی توان آن ها را طوری تنظیم کرد که مثلا ساعت 18:30 خاموش شوند ولی این قابلیت را دارند که در بازه های 30 دقیقه ای تنظیم شوند. مثلا توسط دکمه شب بخیر می توان آن ها را طوری تنظیم نمود تا 30 دقیقه دیگر خاموش شوند. این بازه بین 30 دقیقه تا 24 ساعت متغیر است.

به همین شکل دکمه "صبح بخیر" یا دکمه ای که تصویر خورشید دارد جهت روشن شدن خودکار بخاری است. جهت تنظیم این قابلیت کافی است زمانی که بخاری روشن است دکمه صبح بخیر را فشار دهید(بلافاصله پس از فشردن این دکمه بخاری خاموش خواهد شد تا در زمان مقرر روشن شود). به کمک دکمه های بالا و پایین زمان روشن شدن را مشخص کنید. زمان روشن شدن بر اساس نیم ساعت تا 24 ساعت قابل تنضیم است. مثلا وقتی عدد را روی 6.5 تنظیم کنید این به معنای 6 ساعت و 30 دقیقه آینده است یعنی 6ساعت و 30 دقیقه دیگر بخاری روشن خواهد شود.

چند توصیه در مورد خرید بخاری ژاپنی

در اینجا قصد دارم به عنوان یکی از کاربران این بخاری ها چند نکته رو عنوان کنم.

1- از اونجایی که این بخاری ها همگی به صورت استوک وارد ایران می شوند، اکثرا ممکنه دارای معایبی بوده یا تعمیرشده باشند. ترجیحا بخاری های ژاپنی را به صورت اینترنتی و غیرحضوری خرید نکنید. ممکن است کالای دریافتی شما درای معایبی باشند. البته این امر همیشه صادق نیست.

2- بهتره قبل از خرید شدت گرمادهی این بخاری ها چک شوند. همانطور که گفتم به علت دست دوم بودن این بخاری ها در مواردی دیده شده که بخاری در ظاهر درست کار می کند ولی به علت تنظیم نبودن یا مشکل داخلی گرما و فشار هوای خروجی کافی نیست. در حالت معمول گرمای خروجی این بخاری ها مثل حالت گرم یک سشوار قوی هست و به علت گرمای مناسب نمی توانید مدت زیادی دست رو جلوی باد آن قرار دهید. ولی به شخصه دیدم که 2تا بخاری ژاپنی با قدرت یکسان (مثلا 2500) گرمادهی متفاوتی دارند. البته بدون شک این مشکل پس از تعمیر به وجود آمده و کیفیت تولید کالاهای ژاپنی بسیار بالاست.

3- همونطور که عنوان شد این بخاری ها با برق 110 ولت کار میکنند و به  ترانس برق 220 به 110 نیاز دارند. توصیه اکید من اینه که حتما از ترانس های با کیفیت موجود در بازار استفاده کنید. در حال حاضر این ترانس ها از مبالغ 10 هزار تومان تا 30 هزار تومان و حتی بالاتر موجود هستند. بدون شک ترانس های ارزان قیمت به علت سیم پیچی ضعیف مدت زمان زیادی عمر نخواهند کرد و ممکن است به بخاری شما آسیب وارد کنند. این بخاری ها دارای برد الکترونیکی هستند و در صورت ورود برق 220 ولت بدون شک دچار مشکل خواهند شد.

4- در صورتی که توان فنی کافی ندارید برای تعمیر و سرویس بخاری ژاپنی اقدام نکنید. همانطور که در عکس زیر مشهود است این بخاری ها چیزی فراتر از یک فن و یک شعله آتش هستند. در تصویر زیر قسمت 1 بخش کوره بخاری قسمت 2 فن و عدد 3 بخش الکترونیک بخاری را مشخص می کند. بخش الکترونیکی این بخاری ها به علت دارا بودن سنسورهای مختلف و کنترل عملکرد سیستم دارای پیچیدگی ها خاص خود هستند.

نمای داخلی بخاری ژاپنی

نتیجه گیری

از مزایای بخاری ژاپنی صرفه جویی در انرژی و بهینه کردن مصرف در زمینه انرژی می باشد و از آن مهمتر ایمن بودن این بخاری در مقابل خطرات گاز گرفتگی و سیستم هشدار دهنده قوی آن می باشد. یکی دیگر از موارد مهم در مورد این بخاری استفاده کمتر از گاز طبیعی به نحوی که در مواقعی که اوج سرما است بسیار خود را نشان خواهد داد که استفاده از آن باعث می شود بسیاری از مشکلات کم شدن فشار گاز رخ ندهد. در بخاری های معمولی مشاهده می کنید که با کم شدن گاز شعله گاز هم کم شده و حرارت نیز کم می شود از آنجا که مصرف گاز در این بخاری کمتر می باشد این اتفاق رخ نخواهد داد . طراحی جالب این بخاری استفاده از برق در کنار سوختن گاز و امکاناتی که دارد باعث شده به محصولی کار آمد تبدیل شود و از آن به خوبی استقبال شود.