هنگام خرید ماشین حساب مهندسی معمولا افراد دچار ترسو واهمه هستند. زیرا با سوالات فراوانی رو به رو می شوند. سوالایی از قبیل: آیا این ماشین حساب جواب مناسبی برای خواسته های من است؟ میزان صحت؟ راحتی کار با آن؟ هزینه مناسب؟ توانایی تطابق آن با نیاز فردا؟ از طرفی هم تنوع فراوان ماشین حساب ها، نحوه عملکرد متفاوت و خصوصیات متفاوت هر کدام از آنها باعث سردرگمی و شک کردن در زمان خریداری آنها می شود.




این متن میتواند به شما در انتخاب ماشین حساب مورد نطرتان یاری رساند. در اینجا علاوه بر اینکه موارد استفاده ماشین حساب‌های ‏مهندسی را برایتان بازگو می‌کنیم، تفاوت های اساسی ماشین حساب های مهندسی مختلف را هم ‏بیان کرده تا در هنگام خرید بتوانید انتخاب مناسب تری داشته باشید.‏

‏شرکت کاسیو (‏Casio‏)، شارپ (‏Sharp‏)، تگزاس (‏Texas Instruments = TI‏)، اچ پی (‏Hewlett - Packard = HP‏) و کانن (‏Canon) پنج شرکت بزرگ و معروف در بین شرکت های تولید کننده ماشین حساب های مهندسی هستند. هر کدام از این شرکت ها دارای محصولاتی متنوع هستند که این خود انتخاب را برای خریداران مشکل کرده است.

کاربرد ماشین حساب

از جمله اساسی ترین سوالاتی که هر فرد در هنگام خرید ماشین حساب باید از خود بپرسد این است که از این ماشین حساب برای چه کاربردی میخواهد استفاده کند؟

در زمان قدیم استفاده از چرتکه بسیار رایج بوده است. اما بعد از گذشت زمان و پیچده تر شدن محاسبات و تغییر نیاز مردم چرتکه ها جای خود را به ماشین حساب ها دادند. در ابتدا ماسین حساب ها فقط برای توابع ساده پاسخ گو بودند اما اکنون ماشین حسابها میتوانند محاسبات پیچیده ریاضی مثل حساب ‏دیفرانسیل و انتگرال، محاسبات مثلثاتی، لگاریتمی، و توابع نمایی را به آسانی و در زمان بسیار کوتاهی به انجام برسانند. در حال حاضر بسته به پیچیدگی کاربرد مورد نیاز ماشین حساب های مختلفی وجود دارد، پس باید در ابتدا نیاز خود را بدانید و بعد اقدام به خرید کنید.

کاربرد تجاری ماشین حسابهای علمی

ماشین حساب های علمی در محیط های آکادمیک، انواع علوم مهندسی ، علوم فیزیک و نجوم، ‏طراحی های مهندسی، معماری، برنامه ریزی پروژه های عملی کاربرد بسیاری دارند. افراد در هر گرایش  شغلی که به محاسبات وابسته اند به دنبال ماشین حسابی هستند که با آن سریع تر جواب را بدست آورده و در وقت خود صرفه جویی بیشتری نمایند. به عنوان مثال در یک شرکت حسابداریبه دلیل بزرگی اعداد و محاسبات بالای آنها نیاز به دستگاه هایی است که همصفحه نمایش بزرگتری برای نمایش اعداد بزرگ داشته باشد و هم صفحه کلید آن دارای اعداد بزرگ تری باشد تا سرعت نوشتاری اعداد را بالا ببرند. خوشبختانه در حال حاضر برای هر کاربردی ماشین حسابی خاص طراحی شده و این شرکت ها باید به سراغ ماشین حساب های مخصوص حسابداری بروند.

قیمت ماشین حساب

در هنگام خرید هر نوع محصولی باید به قیمت آن نیز توجه شود. این مسئله روشن است که هر چه امکانات یک ماشین افزایش یابد قیمت آن نیز بیشتر است اما فقط قیمت ملاک کیفیت نیست زیرا ممکن است شما ماشین حسابی با قیمت بالا تهیه کنید اما به تمام امکاناتش نیاز نداشته باشید، این در صورتی است که شایداگر شما ماشین حساب ارزان تری تهیه می کردید می توانستید از تمامی امکاناتش بهره ببرید. پس می توان گفت بسته به نیاز شما شاید ماشین حساب های ارزان نیز پاسخگوی شما باشند.

چگونگی آموزش کار با ماشین حساب

بعد از انتخاب ماشین حساب مورد نظر شما باید در ابتدا دفترچه راهنمای داخل آن را به دقت مطالعه نمایید تا با نحوه عملکرد آن آشنا شوید. در غیر این صورت شما پول خود را هدر داده و نمی توانید از امکانات آن به درستی بهره ببرید. اگر دفترچه ماشین حساب خود را گم کرده اید میتوانید با جستجوی نامو مدل آن در اینترنت به راحتی آن را بیابید زیرا بسیاری از شرکت ها این امکان را برای مردم در سایت خود قرار داده‌اند.