تردمیل وسیله ای مناسب جهت انجام ورزش های هوازی و جایگزینی برای دویدن آزاد است اما هنگام استفاده از تردمیل باید به معایب و مزایای آن نیز توجه کرد و با رعایت بایدها و نبایدهای استفاده از تردمیل بازدهی آن را به حداکثر رساند.




تردمیل یکی از وسایل ورزشی مفید و پرکاربرد است که می توان در باشگاه و یا حتی در خانه از آن استفاده کرد. امروزه با توجه به مشکلات قلبی و عروقی که ممکن است برای هر فردی رخ دهد استفاده از این وسیله ورزشی پیشنهاد می شود اما باید توجه داشت که طرز استفاده از آن بسیار مهم است زیرا استفاده نادرست از آن ممکن است آسیب جدی به سلامتی و اندام شما وارد کند. در این مطلب قصد داریم به بررسی طرز استفاده از تردمیل و همچنین معایب و مزایای آن بپردازیم.

 

 

چگونه از تردمیل استفاده کنیم؟

در مرحله اول روی دستگاه قرار بگیرید و قبل از زدن دکمه استارت برنامه منوآل را انتخاب کرده و سرعت خود را از طریق آن تنظیم کنید بعد از اینکه سرعت خود را تنظیم کردید آرام و عادی بر روی نوار وسط تردمیل راه بروید، برای افرد مبتدی بهتر است که دست هایشان را از دستگیره های کناری تردمیل بگیرند و بعد از آن که به یک سرعت مورد نظر رسیدید می توانید دست های خود را رها کنید، در این مرحله به راحتی بدن شما گرم می شود و کم کم می توانید سرعت دستگاه را بالا ببرید. اول به صورت نرم بدوید و بعد از آن سرعت خود را افزایش دهید. لازم به ذکر است که برای سوزاندن کالری های بیشتر و بالا بردن فواید هوازی نیز وقتی به سرعت ایده آل خود چه در هنگام راه رفتن و چه در هنگام دویدن رسیدید دست های خود را از روی دستگیره های تردمیل بردارید. همچنین برای چربی سوزی بیشتر می توانید از قابلیت شیب دستگاه استفاده کنید که بسیار پرکاربرد و سازنده است. بعد از اینکه ورزش تان تمام شد برای نگه داشتن و خاموش کردن تردمیل ابتدا با استفاده از برنامه منوآل سرعت خود را تا جاییکه نوار دستگاه متوقف شود کاهش دهید و بعد از آن دکمه خاموش را نیز فشار دهید.

 

 مزایا و معیاب تردمیل

فواید استفاده از تردمیل در خانه

 

ورزش در فضایی دنج و آرام

آیا می دانید مهم ترین دلیلی که افراد تردمیل را برای ورزش انتخاب می کنند چیست؟ بدون شک تردمیل این امکان رو برای شما فراهم می کند که حتی در خانه هم ورزش کنید و در روزهایی که هوا سرد است و امکان دویدن و یا پیاده روی در بیرون از خانه وجو ندارد می توانید در خانه و در یک فضای گرم و دنج ورزش کنید.

 

چربی سوزی و کاهش وزن

یکی از اصلی ترین فواید استفاده از تردمیل رسیدن به وزن ایده آل می باشد. امروزه همه ی افراد به دنبال رسیدن به وزن ایده آل با صرف زمان کم هستند. تردمیل این امکان را برای شما هم در خانه و هم در باشگاه نیز فراهم کرده است. تنظیم سرعت تردمیل بر روی سرعت بالا و یا انتخاب گزینه شیب امکان چربی سوزی شما را افزایش می دهد. همچنین شما می توانید با استفاده از تردمیل در کنار یک رژیم غذایی سالم به وزن مناسب خود دست یابید.

 

تضمین سلامت قلب

دویدن از جمله ورزش هایی است که برای سلامت قلب و عروق بسیار مناسب است و اکنون تردمیل امکان انجام این ورزش را برای کسانی که مشکلات قلبی دارند امکان پذیر ساخته است. تردمیل باعث می شود که قلب خود را تقویت کنید، فشار خون را نیز کاهش می دهد و موجب می شود خون در رگهای شما راحت تر و بیشتر جریان پیدا کند.

 

سایر فواید تردمیل

امروزه تردمیل های پیشرفته اطلاعات مفیدی را از جمله سرعت، زمان، مسافت طی شده، کالری مصرف شده، ضربان قلب و... را از طریق نمایشگر دیجیتال در دسترس شما قرار می دهند. با استفاده از این دستگاه در هر زمان که بخواهید بدون صرف زمان برای رفت و آمد به باشگاه می توانید ورزش کنید و یا حتی هم زمان با ورزش می توانید تلویزیون تماشا کنید و یا به موسیقی دلخواهتان گوش دهید. لازم به ذکر است که بعضی از تردمیل ها قابلیت تنظیم برنامه ورزشی را دارا می باشند و شما می توانید برای خود یک برنامه ورزشی در نظربگرید. 

 

 معایب تردمیل

معایب  استفاده از تردمیل

استفاده از تردمیل در کنار همه مزایایی که دارد خالی از اشکال نیست. بدون شک دویدن روی تردمیل نمیتواند جایگزین کاملی برای دویدن آزاد باشد. در اینجا به برخی از معایب استفاده از تردمیل اشاره می کنیم. ذکر این نکته لازم است که به طور کلی استفاده صحیح از تردمیل ضرر ندارید ولی کمبودها و کاستی هایی نسبت به ورزش محیطی و آزاد دارد.

 

آسیب های عضلانی

یکی از شایع ترین آسیب های تردمیل، آسیب رساندن به زانو است. استفاده مداوم و زیاد از تردمیل موجب ساییده شدن غضروف و در نتیجه تغییراتی شبیه به آرتروز می شود. همچنین ممکن است به عضلات اندام تحتانی به خصوص ناحیه ران و ساق پا هم بر اثر فشار زیاد و یا سرعت بالا آسیب های جدی وارد شود. استفاده از سطح شیب دار در تردمیل موجب افزایش چربی سوزی در بدن می شود اما باید توجه داشت که اگر از این سطوح شیب دار به درستی استفاده نشود ممکن است باعث آسیب رسیدن به زانو، لگن و مچ پا شود.

اما تفاوت تاثیر تردمیل بر روی مفاصل با دویدن معمولی چیست؟ غالب تردمیل ها در قسمت پایه ها جهت کاهش صدا و ضربه پا بر روی تردمیل دارای ضربه گیرهایی هستند که مانند کمک فنر عمل می کنند. اگرچه این ضربه گیرها علاوه بر کاهش صدا از ورود نیروی اضافی به پاها جلوگیری می کنند اما هنگام دویدن بر روی تردمیل لحظه برخورد کف پا بر روی تردمیل با رها شدن کمک فنرها و بالا آمدن سطح تردمیل همزمان است و تعدد این ضربه در بلند مدت می تواند آسیب جدی برای زانوها به دنبال داشته باشد.

راهکار:

-قبل از شروع دویدن روی تردمیل به طور کامل بدن را گرم کنید. هرگز با بدن سرد شروع به دویدن نکنید.

-از کفش های استاندارد دارای ضربه گیر استفاده کنید و هرگز با پای برهنه ندوید.

-در کنار دویدن روزانه بر روی تردمیل حداقل هفته ای یکبار در محیط باز و بدون تردمیل بدوید.

-قبل و بعد از دویدن روی تردمیل از حرکات کششی استفاده کنید.

  

کاهش سطح اکسیژن به علت ورزش در فضای بسته

اکثر ما تردمیل های خانگی را در فضای نسبتا کوچک مانند اتاق ها قرار می دهیم. توجه داشته باشید که این محیط هم نسبت به یک محیط باز، جریان هوایی بسیار کمتری دارند. وقتی ما شروع به ورزش در یک محیط کوچک و بسته می کنیم سطح غلظت اکسیژن هوا به سرعت کاهش پیدا کرده و با دی اکسید کربن جایگزین می شود. در صورت تدام ورزش در محیط بسته با اکسیژن پایین می تواند خطرات جدی از جمله مشکلات ریوی یا در نوع حادتر سکته مغزی را به دنبال داشته باشد.

راهکار:

  • - فکر دویدن مداوم در یک اتاق کوچ بدون پنجره را از سر بیرون کنید. هوا را درون اتاق به جریان بی اندازید. می توانید از یک پنکه کمک بگیرید و ترجیحا باد از بیرون اتاق به درون اتاق نواخته شود.
  • -عمل دم را از طریق بینی انجام دهید و بازدم با دهان.
  • - جوگیر نشوید! یعنی سعی نکنید با تمام توان در محیط بسته روی تردمیل بدوید. دویدن خیلی سنگین و نفسگیر را در محیط باز انجام دهید و روی تردمیل بیش از 80 درصد توان خود را مصرف نکنید.

 

دلسردی و ورزش زدگی

تکرار هر روزه ورزش و دویدن در یک محیط بسته و تکراری به مرور بر روی ذهن فرد تاثیر منفی گذاشته به طوری که از میل شخص نسبت به ورزش کاسته می شود. این اتفاق کاملا به مرور زمان رخ داده و ممکن است خود فرد علت آن را متوجه نشود و به مرور نسبت به ادامه ورزش دلسرد گردد.

راهکار:

  • - از موسیقی های متنوع استفاده کنید
  • - در صورت امکان تردمیل را جلوی تلویزیون قرار دهید و از آن ساتفاده کنید
  • - تردمیل را رو به پنجره و محیط بیرون قرار دهید
  • - گاهی در محیط باز و متنوع بدوید

   

استفاده مداوم از دستگیره های تردمیل

بهتراست هنگام استفاده از تردمیل وقتی به سرعت ایده آل خود رسیدید دست هایتان را از روی دستگیره ها بردارید. متاسفانه در بیشتر مواقع افراد هنگام دویدن و یا راه رفتن دست های خود را بر روی دستگیره ها نگه می دارند. اینکار باعث می شود بدن از حالت طبیعی خارج شود و هماهنگی و تعادل بین اعضای بدن کاهش پیدا کند. رعایت نکردن این نکته ممکن است به بدن شما آسیب وارد کند. همچنین گرفتن دست ها بر روی دستگیره ها موجب می شود کالری کمتری بسوزانید.  

راهکار

  • سعی کنید کم کم عادت کنید که با دست رهاشده بدوید. اگر با گذشت زمان هنوز هم نمیتوانید دست ها را از تردمیل رها کنید یکی از این 2 مشکل وجود دارد: یا تردمیل دارای تعادل نیست(مثلا پایه ها تنظیم نشده یا کف اتاق دارای شیب و ناهمواری است) یا شما برای دویدن بر روی تردمیل مناسب نیستید و بهتر است بیشتر بدون تردمیل بدوید.

  

سایر مضرات تردمیل

یکی از نکاتی که ممکن است افراد از خرید تردمیل منصرف شوند جاگیر بودن آن است چرا که تردمیل حجم زیادی از خانه را اشغال می کند اما می توان با خرید تردمیل تاشو این مشکل را تا حدودی حل کرد. هزینه خرید تردمیل و برق مصرفی ممکن است برای خیلی از افراد زیاد باشد و با توجه به انواع تردمیل باید تردمیلی را خریداری کنید که مناسب و با کیفیت باشد زیرا اگر مناسب نباشد به بدن آسیب جدی وارد می کند.

 

نتیجه گیری

شاید شما از آن دسته افرادی هستید که به دلیل مشغله های روزانه وقت رفتن به باشگاه را ندارید و یا آلودگی هوا شما را اذیت می کند و از طرفی ورزش را برای بدن خود ضروری و لازم می دانید به همین دلیل خرید یک تردمیل در خانه می تواند این مشکل را برای شما حل کند. رعایت نکات ایمنی در استفاده از این دستگاه بسیار مهم و حیاتی است همچنین در خرید یک تردمیل مناسب باید حتما به کیفیت ساخت آن توجه کرد. اگر برای اولین بار است که از تردمیل استفاده می کنید خواندن این مقاله را از دست ندهید.