آمار چیزی است که بسیاری از دانش آموزان را نگران خود کرده است (و حتی کسانی که در حال انجام کار هستند). تمام محاسبات پیچیده آن به سادگی شما را دیوانه می کند!




آمار چیزی است که بسیاری از دانش آموزان را نگران خود کرده است (و حتی کسانی که در حال انجام کار هستند). تمام محاسبات پیچیده آن به سادگی شما را دیوانه می کند! به عنوان مثال، به تجزیه و تحلیل رگرسیون بیاندیشید. این کار نیاز به محاسبات متعددی دارد که با مقادیری برای عرض از مبداء، شیب و غیره وارد می شوند و انجام آن به صورت دستی در کلاس درس، می تواند یک دردسر واقعی باشد. یک اشتباه باعث می شود همه جواب ها به اشتباه برسد.

بنابراین، آیا راهی وجود دارد که ما بتوانیم درستی پاسخهایمان را بررسی کنیم و حتی در محاسبات نیز به ما کمک کند؟ خوب، خوشبختانه راهی وجود دارد! شما فقط به یک ماشین حساب نیاز دارید که دارای این ویژگی خاص باشد. در این مقاله ما یاد می گیریم که چگونه با استفاده از یک ماشین حساب CASIO از این عملکرد استفاده کنیم.

یک نمونه حل کنید و یاد بگیرید

برای کمک به شما در یادگیری نحوه انجام آن، اجازه دهید از مثال جدول زیر استفاده کنیم. ما با استفاده از این مقادیر یک رگرسیون ساده را انجام خواهیم داد.

Y X

3.6 240

3.4 236

4.3 290

8.1 500

10.2 630

7.1 444

خوب، اکنون، ماشین حساب خود آورده و با ما همگام شوید!

رگرسیون ساده با استفاده از ماشین حساب CASIO

بنابراین، در اینجا 6 مرحله اساسی در مورد چگونگی انجام یک رگرسیون ساده در ماشین حساب شما وجود دارد:

1. اول، دکمه MODE را فشار دهید تا گزینه 8 حالت در صفحه نمایش ظاهر شود. سپس، در میان این گزینه ها، شماره ای را که مطابق با STAT است را انتخاب کنید.

2. باز هم، مجموعه دیگری از 8 گزینه برای انتخاب در برابر شما وجود دارد. عدد مربوط به A + BX را فشار دهید زیرا این یک تابع برای انجام یک رگرسیون خطی ساده است.

3. تمام داده ها را از جدول بالا وارد کنید ، سپس دکمه AC را فشار دهید.

4. دکمه SHIFT و سپس دکمه STAT را فشار دهید (این معمولا دکمه مربوط به دکمه 1 است). سپس بر روی دکمه نشانگر REG (که معمولا 7 است) را فشار دهید.

5. خوب، ما به جواب نزدیکتر شدیم! حالا برای حل عرض از مبداء (که با "A" نشان داده شده) ، عدد 1 را فشار دهید. برای شیب (نشان داده شده توسط "B")، عدد 2 را فشار دهید؛ و برای R (نشان داده شده توسط "R")، عدد 3 با علامت "=" را فشار دهید. باز هم، انتخاب اعداد بسته به مدل ماشین حساب شما ممکن است متفاوت باشد.

6. تکرار مرحله 5 برای سایر شرایط (مانند شیب، R و غیره)

برای بررسی اینکه آیا شما توانستید این کار را درست انجام دهید، در اینجا پاسخی که باید بدست آورید (که تا 5 عدد اعشار گرد شده) را برایتان قرار داده ایم:

a (عرض از مبداء) = -0.63035

 

b (شیب) = 0.01730

 

R = 0.99961

 

اگر شما توانستید همه آنها را بدست آورید، پس به شما تبریک میگویم. اگر نه، مراحل را گام به گام بررسی کنید و مطمئن شوید که چیزی  را از یاد نبرده باشید. همچنین بررسی کنید که آیا داده ها را به درستی وارد کرده اید، ، زیرا این کار یک خطای معمولی است.

 

توجه

لازم است بدانید که همه ماشین حساب های CASIO از این قابلیت بهره مند نیستند. همچنین مراحل ذکر شده در بالا ممکن است در برند های دیگر متفاوت باشد. SHARP همچنین دارای ماشین حساب هایی است که می توانند تجزیه و تحلیل رگرسیون ساده انجام دهند.