کارت‌های حافظه، وسیله ذخیره ساز الکترونیکی هستند که برای ذخیره سازی اطلاعات و داده‌هایی مانند رسانه‌های دیجیتالی اعم از عکس، فیلم، اسناد، کتب الکترونیکی و... مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این ذخیره سازها چنان فراگیر شده است که استفاده از دوربین های عکاسی، گوشی‌های هوشمند و دیگر دستگاه‌ها بدون آن قابل تجسم نیست. گرچه کارت‌های حافظه مورد استفاده در دوربین‌های عکاسی دیجیتال از لحاظ نوع، فاکتور ظاهری، ظرفیت، سرعت/کلاس و مارک تجاری متفاوت هستند؛ اما اکثر گوشی‌های هوشمند امروزی از کارت‌های حافظه Micro SD بهره می‌برند.




💾 کارت حافظه، ذخیره سازی قابل اطمینان

کارت‌های حافظه، وسیله ذخیره ساز الکترونیکی هستند که برای ذخیره سازی اطلاعات و داده‌هایی مانند رسانه‌های دیجیتالی اعم از عکس، فیلم، اسناد، کتب الکترونیکی و... مورد استفاده قرار می‌گیرد.
استفاده از این ذخیره سازها چنان فراگیر شده است که استفاده از دوربین های عکاسی، گوشی‌های هوشمند و دیگر دستگاه‌ها بدون آن قابل تجسم نیست. گرچه کارت‌های حافظه مورد استفاده در دوربین‌های عکاسی دیجیتال از لحاظ نوع، فاکتور ظاهری، ظرفیت، سرعت/کلاس و مارک تجاری متفاوت هستند؛ اما اکثر گوشی‌های هوشمند امروزی از کارت‌های حافظه Micro SD بهره می‌برند.
برای استفاده از دوربین‌های دیجیتال اولویت این نیست که با چه لنزی عکس می‌گیرید، اولویت این است که فضای کافی برای ذخیره عکس‌ها و فیلم‌هایتان داشته باشید. این موضوع با خیلی از دستگاه‌ها مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها که اغلب با حافظه داخلی همراه هستند متفاوت است، چرا که اکثر دوربین‌های دیجیتال فاقد حافظه داخلی هستند و بدون تهیه حافظه جانبی مورد نیاز دوربین، عکاسی با آن ممکن نیست.

خرید کارت حافظه

تفاوتی نمی کند از چه دستگاهی استفاده می‌کنید، برای خرید کارت حافظه باید دقت کافی داشته باشید چرا که انواع و اقسام کارت‌های حافظه با ویژگی‌ها و کارآیی‌های متفاوت موجود است. در ادامه به بررسی علائم و مشخصاتی که روی کارت حافظه درج شده است می‌پردازیم. 

علائم کارت حافظه

1. ماکزیمم سرعت خواندن کارت: 
حداکثر سرعت خواندن متوالی است که کارت حافظه بر حسب مگابایت ( مگابیت ) برثانیه قادر است داشته باشد.
‼ توجه کنید که معمولا این مشخصه روی کارت درج نمی‌شود، در اینصورت به دنبال این مشخصه در دفترچه راهنما یا بسته بندی باشید.
2. نوع کارت حافظه: 
آرم اختصاصی کارت، که روی برچسب‌های کارت حافظه وجود دارد.
3. سرعت UHS Bus: 
سرعت UHS Bus نیز اغلب به طور مستقیم روی کارت حافظه درج می‌شود. اگر کارت حافظه UHS-I باشد فقط عدد رومی ( I ) را مشاهده خواهید کرد و اگر UHS-II باشد، عدد رومی ( II ) را مشاهده می‌کنید.
4. کلاس سرعت کارت حافظه: 
این عدد نشان دهنده کلاس سرعت کارت حافظه می‌باشد. حداقل کلاس سرعت برای کارت‌های حافظه مدرن و جدید برابر با 10 است، چرا که حداقل سرعت نوشتن متوالی 10 مگابایت برثانیه را پاسخ‌گو باشد.
5. کلاس سرعت UHS: 
از سرعت UHS Bus که بگذریم، روی کارت حافظه یک برچسب کلاس سرعت UHS را خواهید دید. به این ترتیب برچسب درج شده بر روی کارت حافظه، نشان دهنده این است که حداقل سرعت نوشتن 30 مگابایت برثانیه رتبه بندی شده است.
6. ظرفیت کارت حافظه: 
ظرفیت کارت حافظه به طور معمول بر روی آن درج می‌شود. به طور مثال این کارت دارای 128 گیگابایت ظرفیت حافظه است.

کارت‌های حافظه از لحاظ نوع و فاکتور ظاهری

نوع و فاکتور ظاهری کارت حافظه

چگونه از کارت حافظه محافظت کنیم؟

اگر تا به حال کارت حافظه‌ی دوربین عکاسی یا گوشی همراهتان را گم کرده باشید، حتما این مسئله را درک خواهید کرد که تا چه اندازه می‌تواند این موضوع دردناک باشد. مطمئنا شما هم قبول دارید که در این اتفاقات دیگر مسئله‌ی مالی مدنظرتان نیست، چرا که خاطرات و تلاش‌هایی که برای ثبت آن کرده‌اید دیگر تکرار نمی‌شوند و این موضوع بسیار آزار دهنده است.
در ادامه راه‌های محافظت از کارت حافظه را مرور می‌کنیم:
1. از اطلاعات خود بک آپ (فایل پشتیبان) تهیه کنید.
2. کارت حافظه خود را نشانه گذاری کنید.
3. از نگه دارنده کارت حافظه استفاده کنید.
4. کارت‌های استفاده شده را علامت گذاری کنید.

نحوه صحیح استفاده و مراقبت از کارت حافظه

لزوم مراقبت از کارت حافظه را دست کم نگیرید! از دست دادن یا خرابی کارت حافظه می تواند مشکلات زیادی را برای شما رقم بزند. مجلس ختم یا عروسی را تجسم کنید که شما از آن عکس برداری کرده‌اید. آیا می‌توانید به بازمانده ها یا زوج تازه ازدواج کرده بگویید که عکس‌هایتان به دلیل خرابی کارت حافظه از دست رفته است؟
‼ این نکته بسیار ضروری است که بدانید کارت‌های حافظه، لوازم جانبی ساده‌ای نیستند و نقش شما در نگهداری از آن کاملا حیاتی است.
بهتر است برخی نکات را با دقت بیشتری بررسی کنیم:
01. از برندهای معتبر خریداری کنید.
02. کارت‌های حافظه را از فروشندگان مجاز خریداری کنید.
03. هیچ‌گاه کارت‌های حافظه دست دوم را خریداری نکنید.
04. به مشخصات کارت حافظه دقت کنید.
05. کارت‌های حافظه با ظرفیت فوق العاده بالا خریداری نکنید.
06. دستگاه‌هایی (RAM Reader) سریع و قابل اعتماد برای خواندن کارت‌های حافظه خریداری کنید.
07. کارت‌های حافظه را به درستی Format کنید.
08. در حذف تصاویر از دوربین خود، عجله نکنید.
09. کارت حافظه را اصولی از دستگاه خارج کنید.
10. مطمئن شوید باتری دوربین یا گوشی شارژ داشته باشد.
11. از بارهای استاتیک خودداری کنید.
12. اگر کارت حافظه آسیب دیده است، دیگر عکس نگیرید.
13. کارت حافظه را از تماس مستقیم با نور خورشید و رطوبت، دور نگه دارید.
14. از کارت‌های حافظه به عنوان نسخه پشتیبان استفاده کنید.
15. هر چندسال یکبار، یک کارت حافظه جدید تهیه کنید.
این مقاله به موضوع شرایط خرید، نگهداری و استفاده از کارت حافظه پرداخت. امیدواریم بعد از مطالعه این مقاله، از کارت‌های حافظه خودتان به درستی استفاده کرده و هرگز با مشکلاتی که به آن اشاره کردیم برخورد نکنید. 

برای اطلاع از بازیابی داده ها و بازگرداندن اطلاعات از دست رفته روی آن کلیک کنید.