اگر گوشی هوشمند شما بیش از اندازه گرما تولید می‌کند و اصطلاحا داغ می‌شود، با ما همراه شوید تا علل آن‌را بررسی کنیم.




از جمله قطعاتی که منجر به افزایش دما در گوشی‌های هوشمند می‌شود می‌توان به باتری، صفحه نمایش و پردازنده اشاره کرد. هر کدام از این قطعات می‌تواند به دلیل انتقال داده و اطلاعات با سرعت بالا یا تولید نور و تصویر و... گرما تولید کند.

به این مسئله توجه داشته باشید که دستگاهی با گرمای طبیعی، متمایز از دستگاهی است که به طور غیر معمول داغ می‌شود.

دمای مناسب برای گوشی های هوشمند

دمای داخلی گوشی‌های هوشمند می‌تواند بین 37° تا 43° سانتیگراد (9/60° تا 9/90° فارنهایت) در نوسان باشد که این دما طبیعی نیز محسوب می‌شود. قبل از اینکه یک دما سنج به پورت گوشی متصل کنید، پیشنهاد می‌کنیم برای گوشی‌های مبتنی بر سیستم عامل اندروید از اپلیکیشن‌های CPU-Z یا AIDA64 استفاده کنید! این اپلیکیشن‌ها اطلاعاتی در مورد سخت افزار گوشی شما می‌دهند که درجه حرارت نیز جزء آن می‌باشد.
اما برای سیستم عامل iOS که معمولا برای گوشی‌های هوشمند اپل استفاده می‌شود، بعد از عرضه نسخه 11.3، منویی معرفی شده است تحت عنوان “Battery Health” که می‌توان به منظور اطلاع از وضعیت گوشی به آن مراجعه کنید.

دمای داخلی گوشی های هوشمند
دمای داخلی گوشی های هوشمند

گرم شدن گوشی حین انجام استفاده معمولی و روزمره تا حدی طبیعی است و می‌تواند به اینکه از چه نوع گوشی یا چه نوع سخت افزار و برنامه‌ای استفاده می‌کنید مربوط شود. اما داغ شدن بیش از اندازه آن، چه در استفاده روزمره و چه هنگامی که از تمام توان و ظرفیت گوشی استفاده می‌کنید-مانند اوقاتی که با تلفن همراه بازی می‌کنید-می‌تواند به روند خراب شدن گوشی و قطعات آن سرعت ببخشد. اما دلایل متفاوتی برای این مشکل مطرح است. شرایط محیطی، اجرای برنامه‌ها در پس زمینه، استفاده بیش از اندازه برای بازی و... می‌تواند منجر به داغ شدنِ بیش از حدِ معمولِ تلفن همراه شود.
بهتر است دلایل این داغ شدن و گرمای بیش از اندازه را پیدا کنید و برای رفع این مشکل، پیش از خراب شدن گوشی همراهتان اقدام کنید.

دلایل گرمای بیش از اندازه تلفن همراه

استفاده طولانی مدت از تلفن همراه برای بازی کردن

از دلایل اصلی خرید تلفن همراه برای بسیاری از کاربران، انجام بازی‌های مختلف توسط گوشی هوشمندشان است. اکثر این بازی‌ها برای اجرای بهتر، نیازمند استفاده از تمام ظرفیت پردازنده و قطعات دیگر مانند رم، گرافیک، حافظه و... است. این امر سبب می‌شود تا هنگام اجرای بازی، تلفن همراه گرمای زیادی را تولید کند.

استفاده از اپلیکیشن‌هایی مانند YouTube، Facebook و اپلیکیشن های گرافیکی

تماشای YouTube یا  Netflixبرای مدت طولانی می‌تواند منجر به گرمای تولیدی توسط تلفن همراهتان شود. این برنامه‌ها به دلیل استفاده‌ی مداوم از مودم تلفن همراه و دریافت و ارسال داده، همچنین استفاده از صفحه نمایش برای پخش فیلم‌ها و عکس‌ها سبب تولید گرما توسط تلفن همراه می‌شود. همچنین استفاده از اپلیکیشن‌های گرافیکی، همانطور که از نام آن پیداست، از پردازنده، گرافیک و دیگر منابع سخت افزاری دستگاه استفاده کرده و منجر به تولید گرما می‌شود.

تنظیمات شما بهینه نیست

از دیگر گزینه‌های تاثیرگذار بر گرمای تولیدی توسط تلفن همراه، تنطیماتی است که بر گوشی اعمال کرده‌اید. مانند روشنایی زیاد صفحه نمایش، انتخاب یک تصویر زمینه متحرک یا تنظیمات مربوط به دوربین تلفن همراه نظیر کیفیت عکس.

بروزرسانی نکردن برنامه‌ها

ممکن است انتشار نسخه‌ای از یک برنامه دارای مشکل باشد و سبب شود از پردازنده و دیگر منابع، استفاده‌ی مضاعف داشته باشد که موجب گرمای تولیدی می‌شود. معمولا این گونه مشکلات با انتشار نسخه‌ی جدیدتر، رفع خطا شده و مشکل حل می‌شود. پس سعی کنید همیشه برنامه‌ها را بروزرسانی کنید.

بدافزارها و ویروس‌ها

ویروس‌ها یا بدافزارها با ایجاد مشکل و آسیب زدن به فایل‌های سیستمی می‌توانند موجب استهلاک سخت‌افزارهای تلفن همراهتان شوند و این به تنهایی کافی است تا موجب گرمای تولیدی توسط قطعات آلوده شود. برای کم کردن خطر می‌توانید از یک آنتی ویروس کمک بگیرید یا تیک گزینه Allow Installation of Apps from Unknown Source را غیر فعال کنید.

بدافزارها و ویروس ها در گوشی های هوشمند

باتری و کابل شارژر

مورد بعدی که باید مورد بررسی قرار بگیرد وضعیت باتری و کابل شارژر است. سعی کنید از گوشی به هنگام شارژ شدن استفاده نکنید. اکثرا هنگام بازی با تلفن همراه، آن‌را به شارژر متصل می‌کنند. این‌کار هم باعث داغ شدن بیش از اندازه دستگاه شده و هم به باتری آسیب می‌زند.
سعی کنید باتری گوشی همیشه بین 20% تا 90% باشد. یعنی باتری کمتر از 20% و بیشتر از 90% شارژ نداشته باشد. این امر به طول عمر باتری نیز کمک می‌کند. گوشی درحال شارژ نیز نباید خیلی داغ شود؛ اگر چنین اتفاقی رخ داد، کابل شارژر و شارژر را مورد ارزیابی قرار هید تا مشکل نداشته باشد.

استفاده از اینترنت

گوشی‌های هوشمند طوری طراحی شده‌اند که هنگام اتصال به اینترنت، برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های نصب شده روی آن در پس زمینه شروع به کار کرده تا به اطلاعات جدید دست پیدا کنند. مانند وقتی که به اینترنت متصل می‌شوید و بلافاصله پیام‌رسان‌های شما در پس‌زمینه اطلاعات را از سرور می‌گیرند و به شما اطلاع می‌دهند که پیام جدیدی دارید. خیلی از برنامه‌های دیگر هم این رویه را اجرا می‌کنند و این باعث می‌شود تا پردازنده و دیگر قطعات مربوطه شروع به کار کرده و بنابراین دستگاهتان گرم‌تر شود.
البته برای جلوگیری از این مشکل هم می‌توانید از برنامه‌هایی استفاده کنید تا مانع از اتصال این برنامه‌ها به اینترنت شوند.

سخن پایانی

مسلما پس از گذشت مدتی و با آمدن برنامه‌ها و اپلیکیشن‌هایی که به سخت‌افزارهای قویتری نیازمندند، تلفن‌های همراه قدیمی‌تر از دور خارج شده و یا هنگام اجرای این برنامه‌ها، مجبورند از تمامی ظرفیت سخت‌افزاری خود استفاده کنند و بنابراین داغ شدن احتمالی آنان غیر قابل انکار است.
پیشنهاد می‌شود بعد از مدتی استفاده از تلفن همراه خود و با آمدن نسل جدیدتر گوشی‌های هوشمند، شما هم اقدام به بروزرسانی تلفن همراه خود کنید تا با مشکلات احتمالی آن روبرو نشوید.