مهم‌ترین نکته در هنگام خرید هر کالایی، انتخاب فروشگاه معتبر است. برای خریداری و مطمئن شدن از اصلی بودن کالا، تنها مطالعه کافی نیست و قدری‌هم تجربه لازم است. نکته‌ای که خرید از فروشگاه‌های معتبر را با اهمیت می‌کند این است که اگر از کالای خود راضی نبودید و یا کالایی که خریده‌ایدبا مشکل همراه بود بتوانید وجهی را که هزینه کرده‌اید مطالبه کنید.




شیائومی تقلبی و راه‌های پی بردن به آن!

برند شیائومی از معتبرترین برندهای کشور چین است. خصوصیتی که این برند را به محصولی استراتژیک برای کشور چین بدل ساخته است، تولید محصولاتی است که با کیفیت عالی و با توجه به نیاز مردم تولید شده و دارای قیمتی بسیار مناسب نسبت به تولیدات مشابه دیگر کمپانی‌ها و برندهای جهانی است. نکته دیگری که این محصول را برای چینی‌ها حائز اهمیت کرده است، افتخار به تولید کالای چینی است که در میان سردمداران این کمپانی و تولید کنندگان آن بسیار پر رنگ می‌باشد. به همین جهت است که برند شیائومی قبل از اینکه محبوب دیگر کشورهای هدف این کمپانی باشد، محبوب خود چینی هاست و اکثر استفاده کنندگان آن چینی هستند.

در دهه های گذشته محصولات چینی در هیچ کجای دنیا طرفداران پروپا قرصی نداشت و هر کجا که جمله Made in China نقش می‌بست گواه بود بر کالاهای فیک و بی کیفیت و بدون ارزش خرید. سال‌ها طول کشید تا چینی‌ها بتوانند کمپانی‌های خود را به برندهای معتبر که نام چین را یدک بکیشند تبدیل کند. 
سیاست‌های غلط یکی از اشتباهاتی بود که چینی‌ها به آن دچار بودند. 
این موضوع چنان برای چینی‌ها سنگین تمام شده بود که اسم کشور خودشان را از روی محصولاتشان حذف کنند و جمله Made in China به Made in P.R.C.

Made in China

این اولین اقدام برای عوض کردن ذهنیت مردم دنیا راجع به محصولات چینی بود، اما لازم بود که قدم‌های محکمتر و سیاست‌های بهتری اتخاذ شود.
با شروع عصر جدید تکنولوژی در 2 دهه اخیر و پا گذاشتن محصولات هوشمند به زندگی انسان، چینی‌ها با اقبال خوبی روبرو شدند. به لطف هزینه‌های تمام شده کمتر و بخصوص کارگر ارزان در چین، همچنین نیاز مردم به تولید زیاد محصولات هوشمند، کشور چین ملو شد از کارخانه‌ها و کارگاه‌های ساخت و مونتاژ محصولات با کیفیت و با تکنولوژی بالای برندهای معتبر و غول‌های تکنولوژی نظیر Apple، Samsung، Motorola و... . این باعث شد که نظر مردم دنیا به محصولات ساخت چین عوض شود؛ از سویی دیگر ورود تکنولوژی روز دنیا باعث شده بود چینی‌ها با این تکنولوژی آشنا شوند و محصولات ساخت خود را ارتقا دهند.
این اتفاقات باعث شد تا رفته‌رفته کمپانی‌ها و برند‌های معتبری در چین پا به عرصه گذاشته و هدف خود را تولید محصولاتی قرار دهند که با دیگر محصولات تراز اول دنیا رقابت کند. برندهای معتبری هم‌چون شیائومی، هواوی، وان پلاس،اپو و... .

کمپانی شیائومی

شیائومی از معتبرترین برندها در چین است. این کمپانی به لطف محصولات با کیفیت، طراحی زیبا و تکنولوژی به روز خود، در چند سال اخیر قسمت بزرگی از بازار دنیارا به فروش محصولات خود اختصاص داده است.

Xiaomi CO.

اما حالا، این برند نیز هماند دیگر محصولات با کیفیت چینی به مشکلی گرفتار شدند که روزی خود چینی‌ها به آن دامن زده بودند! بله، کالای تقلبی و محصولات فیک...! همان طور که آقای لی جون موسس برند شیائومی، به آن اشاره کرده است "جدی‌ترین دشمن این‌روزهای شیائومی، وجود محصولات تقلبی است".  او اعلام کرد که " محصولات تقلبی علاوه بر از بین بردن اعتماد مشتری به چهره کشور نیز خدشه وارد می‌کند". 

این صحبت آقای لی نشان می‌دهد که برای چینی‌ها تا چه اندازه ضربه خوردن به اعتماد ملی آنان مهم است.

با ما همراه شوید تا در ادامه به بررسی نحوه تشخیص محصولات اصلی و تقلبی کمپانی شیائومی بپردازیم.

محصولات شیائومی

امروزه خرید گوشی‌های هوشمند بیش از هر کالایی اهمیت پیدا کرده است. کمپانی شیائومی به دلیل این‌که قبل از تولید گوشی‌های هوشمند، در زمینه طراحی رابط کاربری و کوک کردن رام با گوگل همکاری داشته است، توانسته برای گوشی‌های ساخت خود، یکی از زیباترین رابط‌های کاربری را طراحی کند.

MIUI 12

رام Mi یکی از پرطرفدارترین رام‌های موجود است و توانسته نظر منتقدین را نیز به خود جلب کند. چرا که اکثر قسمت‌های آن‌را می‌توان با توجه به سلیقه شخصی تغییر داد، بدون آن‌که برای رام شما اتفاقی بیفتد یا از حالت پایدار خارج شود. به همین دلیل است که اکثر گوشی‌های تقلبی از رام‌های این کمپانی استفاده می‌کنند و این‌کاررا برای تشخیص کالای اصلی از تقلبی سخت می‌کند.

با ذکر دلایل بالا به سراغ مقایسه گوشی‌های هوشمند اصلی و تقلبی کمپانی شیائومی می‌رویم.

اپلیکیشن Mi Verification

اپلیکیشن Mi Verification یک اپلیکیشن رسمی از طرف کمپانی شیائومی است که کاربر به‌وسیله آن می‌تواند مشخص کند که  گوشی در دست شما اصلی است یا تقلبی. کمپانی شیائومی برای رسیدگی به وضعیت محصولات تقلبی و راحت‌تر شدن شناخت این نوع کالاها اقدام به ساخت اپلیکیشن Mi Verification کرده است.
این اپلیکیشن می‌تواند با بررسی سخت‌افزار گوشی، عملکرد و تاریخچه آن مشخص کند که گوشی  شما اصلی است یا تقلبی. قطعا گوشی‌های شیائومی تقلبی در این 3 آزمون شکست می‌خورند.

Mi Verification

برای اجرای این اپلیکیشن  نیاز است تا هم گوشی مورد امتحان و هم گوشی یا سیستمی که با آن آزمون را ثبت می‌کنید به اینترنت متصل باشند.

روش نصب Mi Verification

Mi Verification

پس از نصب برنامه آن‌را اجرا کرده و به آن وارد شوید.
در اولین صفحه، از شما خواسته می‌شود تا حالت Performance Mode را فعال کنید تا به صفحه بعد منتقل شوید.
در صفحه بعد و پایین صفحه، گزینه Scan and Verify را خواهید دید. پس از کلیک بر روی آن اسکنر گوشی شما فعال می‌شود. 
در این مرحله، شما باید توسط لپ‌تاپ، کامپیوتر و یا گوشی دیگر وارد این لینک شوید:
https://jd.mi.com

با وارد شدن به سایت، کد QR را مشاهده خواهید کرد که باید توسط اسکنر گوشی شما اسکن شود. پس از اسکن موفقیت آمیز به صفحه بعد هدایت خواهید شد.
روی صفحه دو عدد را در طرفین مشاهده می‌کنید. عدد قرمز رنگ مربوط به دستگاه‌های رد شده در آزمون می‌باشد که به عنوان گوشی‌های تقلبی شناخته می‌شوند. عدد دیگر هم، همانطور که از آن پیداست، تعداد گوشی‌های قبول شده در آزمون می‌باشد که به عنوان گوشی‌های اصلی معرفی می‌شوند.
آخرین مرحله از این فرآیند، نتیجه آزمون می‌باشد که در صفحه وب شما نمایش داده خواهد شد.
امیدواریم نتیجه آزمون شما مورد قبول واقع شود و دستگاهی که از آن استفاده می‌کنید اصلی باشد.

Mi Verification

نسخه رابط کاربری MIUI

بهتر است پس از انجام تایید به‌وسیله اپلیکیشن Mi Verification، نسخه رابط کاربری MIUI بر روی گوشی خود را هم چک کنید.
این اقدام زمانی اهمیت پیدا کرد که تعدادی از کاربران گزارش داده‌اند تا کنون هیچ‌گونه بروزرسانی را دریافت نکرده‌اند. رام گوشی آن‌ها نیز با ویروس‌ها، نرم افزارهای جاسوسی، برنامه‌هایی که به طور خودکار نصب می‌شوند و همین‌طور تبلیغات ناخواسته پر شده است.
این مشکلات از جایی نشئت می‌گیرد که به آن Tampered ROM می‌گویند.

MIUI Version

Tampered ROM یک رام غیر رسمی یا تقلبی است. این رام به گونه‌ای بر روی گوشی شما کوک می‌شود که ویژگی‌ها و یا تنظیمات واقعی را به شما نشان ندهد.
دلیل استفاده از این رام‌ها، نسخه‌های تقلبی برنامه‌های گوگل و دیگر ویژگی‌هایی است که معمولا به دلیل تحریم بودن کشور مقصد دیگر کار نمی‌کنند و یا به دلیل سیاست‌های شرکت تولید کننده، بسیاری از برنامه‌ها یا ویژگی‌های دیگر، برای کشور مقصد از دسترس خارج می‌شوند.
در این مواقع، بر روی گوشی‌ها از Tampered ROM استفاده می‌شود تا به به طور غیر‌واقعی این ویژگی‌ها را برای کاربر نمایش دهند.

برای مطمئن شدن از رسمی بودن رام گوشی، می‌توانید از روش نسخه رابط کاربری MIUI بهره ببرید.

روش به‌دست آوردن نسخه رابط کاربری MIUI

به منوی تنظیمات گوشی خود وارد شده و به قسمت درباره تلفن بروید. 
Setting -> About Phone
در این قسمت تعدادی گزینه می‌بینید؛ در بخش MIUI Version و روبروی آن می‌توانید نسخه رابط کاربری را پیدا کنید. حال باید به انجمن رسمی شیائومی با نام Mi Community و آدرس (http://c.mi.com/in/download.php) رفته و از میان رام‌های موجود، نسخه‌ای که متعلق به گوشی شماست را بیابید.
حال شماره نسخه این دو رام را باهم مطابقت دهید تا متوجه شوید شمار‌ه‌ مختص به ورژن رام شما با نسخه موجود در انجمن یکی است. اگرهم مدت زیادی است که به‌روزرسانی را انجام نداده‌اید، می‌توانید از طریق OTA Update نسخه جدیدتری را دریافت کنید و دوباره نسخه هردو رام را چک کنید. اگر نسخه‌ها یکی باشد مشخصا گوشی شما از هر نظر اصلی است، اما اگر نسخه‌ها باهم متفاوت باشند گوشی شما دارای رام اصلی نمی‌باشد.

MIUI Version

اگر گوشی دارای رام غیر اصلی یا تقلبی بود چه‌کنیم؟

اگر می‌خواهید از دست رام‌های تقلبی راحت شوید و یا به‌دنبال رام اصلی هستید و یا اگر به مشکلی برخورد کرده‌اید و نمی‌دانید چه‌کاری انجام دهید، می‌توانید از انجمن شیائومی استفاده کنید. اگر در انجمن شیائومی مشکل خودتان را مطرح کنید، سایر کاربران راهنمایی‌های لازم را به شما خواهند کرد. همین‌طور می‌توانید از انجمن‌های ایرانی استفاده کنید. به یاد داشته باشید که می‌توانید رام اصلی گوشی خودتان را از سایت اصلی برند تولید‌کننده گوشی، دریافت کنید.
برای راهنمایی و نحوه یادگیری نیز سایت‌های بسیاری هستند که آموزش‌های مفیدی را ارائه می‌کنند. تنها کافیست از سایت‌های معتبر استفاده کنید.
برای نصب رام اصلی، می‌توانیم به طور خلاصه بگوییم که در گام نخست باید بوت لودر گوشی خود را باز کرده و در گام بعد یک رام رسمی معتبر را با استفاده از فلش کردن بر روی گوشی خود نصب کنید.
به دلیل مدل‌های بسیار زیادی که در بازار موجود است، روش‌های مختلف و محدودیت‌های بسیاری برای نصب رام بر روی گوشی وجود دارد. بهتر است نسبت به مدل گوشی، راهنمایی خود را دریافت کنید.

Fake vs Genuine

چگونه از خرید گوشی شیائومی اصلی اطمینان حاصل کنیم؟

مهم‌ترین نکته در هنگام خرید هر کالایی، انتخاب فروشگاه معتبر است. برای خریداری و مطمئن شدن از اصلی بودن کالا، تنها مطالعه کافی نیست و قدری‌هم تجربه لازم است. نکته‌ای که خرید از فروشگاه‌های معتبر را با اهمیت می‌کند این است که اگر از کالای خود راضی نبودید و یا کالایی که خریده‌ایدبا مشکل همراه بود بتوانید وجهی را که هزینه کرده‌اید مطالبه کنید.
همین‌طور در هنگام خرید به گارانتی معتبر کالایی که می‌خرید توجه داشته باشید. 
دقت کنید که برخی از محصولات شیائومی تنها برای مصرف کننده چینی تولید شده است و تنها در کشور چین عرضه می‌شود. خرید این محصولات و استفاده از آن در مناطق دیگر با محدودیت‌های بسیاری همراه است و هنگام استفاده شما را دچار مشکل می‌کند.

سخن پایانی

امیدواریم با مطالعه این مقاله توانسته باشید در هنگام خرید از آن استفاده کنید و کالای اصلی را از نمونه‌های تقلبی و فیک تشخیص بدهید. در پایان پیشنهاد می‌کنیم محصولات شیائومی را از فروشگاه اینترنتی لندیکا و با گارانتی معتبر خریداری کنید. ما تمامی جوانب را برای رسیدن محصولی مطمئن به دست مشتری سنجیده‌ایم، پس با خیال راحت در لندیکا خرید کنید.