لپ‌تاپ‌های قدیمی می‌توانند در قسمت‌های دیگری از زندگی ما نقش آفرینی کنند. با ما باشید تا با راهکارهایی به این موارد بپردازیم...





دستی به سروگوش رفیق قدیمیت بکش

در نهایت و پس از چندین سال استفاده مداوم از لپ‌تاپ، شاید این دوست قدیمی از کار خسته شود؛ احتمالا برای انجام کارهای شما ضعیف شده و شاید هم بعضی از قطعات آن برای همیشه با شما خداحافظی کند. 

اشتباه نکنید! لازم نیست دوست قدیمی‌تان را به دلیل ضعف یا قدیمی شدن بازنشسته کنید. شاید دیگر نتواند همراه و هم‌پای شما باشد، اما می‌تواند کارهای مهم دیگری برایتان انجام دهد.

با ما همراه باشید تا با راهکارهایی تازه بتوانیم رفیق قدیمی‌تان را بهبود ببخشیم!

۱۰ راهکار برای بهبود لپ‌تاپ قدیمی شما

1) نگاهی نو

استفاده از لپ‌تاپ قدیمی به عنوان کروم‌بوک (Chrome Book) می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

سیستم عامل کروم نیازمند سخت افزار قدرتمندی نیست. از این سیستم عامل می‌توانید بر روی دستگاه‌های ضعیف‌تر استفاده کنید. اگرچه لپ‌تاپ شما برای اجرای آخرین نسخه از نرم افزارهایی مانند Photoshop، AutoCAD، 3Ds MAX و... یاری نمی‌دهد، اما برای سیستم عامل کروم (Chrome OS) همچنان می‌توان از آن استفاده نمود.

۱۰ راهکار برای بهبود لپ‌تاپ قدیمی شما

اگر چندسالی است که از عمر لپ‌تاپ شما می‌گذرد (بیش از 5 سال)، پیشنهاد می‌کنیم، رم (RAM) آنرا ارتقاء دهید. اگر هم فکر می‌کنید سیستم شما کند است و به سرعت بالاتری نیاز دارید، یک حافظه SSD به رفیق قدیمی شما جان تازه‌ای می‌بخشد.

البته قبل از تهیه هارد SSD حتما از پشتیبانی آن توسط لپ‌تاپ خود مطمئن شوید.

بدین منظور می‌توانید به سایت سازنده لپ تاپ یا نمایندگی آن‌ها مراجعه نمایید. یک تعمیرکار باتجربه نیز می تواند به شما کمک کند.

۱۰ راهکار برای بهبود لپ‌تاپ قدیمی شما
۱۰ راهکار برای بهبود لپ‌تاپ قدیمی شما

اگر به هر دلیل سیستم عامل کروم بر روی لپ‌تاپ شما نصب نشد، می‌توانید از سیستم عامل‌های مبتنی بر لینوکس (Linux) استفاده کنید. سیستم عامل‌های مبتنی بر لینوکس معمولا از پویایی و سبک بودن برخوردارند و اگر کمی با محیط آن آشنا شوید، از پس هرکاری برخواهید آمد. 

2) پخش‌کننده حرفه‌ای

از لپ‌تاپ می‌توانید به عنوان یک پخش‌کننده همه فن حریف بهره ببرید. گرچه اگر لپ‌تاپ شما بروز می‌بود نیز به عنوان یک پخش‌کننده برای تماشای فیلم و موسیقی هم مورد استفاده بود و اکنون نیز اکثر کاربران برای تماشای فیلم و گوش سپردن به موسیقی در کنار دیگر کاربرد‌های آن از لپ‌تاپ استفاده می‌کنند؛ 


اما منظور ما از تبدیل کردن آن به یک پخش‌کننده به عنوان کار اختصاصی لپ‌تاپ قدیمی شماست که می‌تواند در کنار تلویزیون و دستگاه پخش موسیقی مورد استفاده قرار بگیرد.

۱۰ راهکار برای بهبود لپ‌تاپ قدیمی شما

قطعا لپ‌تاپ شما هرچقدر هم قدیمی باشد از پس پخش صدا و تصویر و اتصال به تلویزیون بر می‌آید. حتما این‌روزها با اندروید باکس‌ها (AndroidBox) آشنا شده‌اید. تکیه بیشتر آن‌ها به عنوان یک پخش‌کننده چند‌رسانه‌ای بر روی سرویس‌های استریم نظیر Netflix، Amazon Prime Video، HBO و... 

همچنین دیگر سرویس‌هایی است که تعدادشان بسیار زیاد است و خوشبختانه نمونه داخلی باکیفیت هم دارد. این سرویس‌ها عموما از طریق ویندوز هم قابل دسترسی هستند و می توان از طریق لپ‌تاپ و اتصال آن به تلویزیون، یک سیستم پخش‌کننده حرفه ای را راه‌اندازی کرد.

۱۰ راهکار برای بهبود لپ‌تاپ قدیمی شما
۱۰ راهکار برای بهبود لپ‌تاپ قدیمی شما

از طرفی نرم‌افزار‌های ویندوزی که اکثرا برای پخش موسیقی و فیلم استفاده می‌شوند قابل ارتقاء بوده و می توان بوسیله آن از به‌روزترین کدک‌های پخش فیلم استفاده کرد. 

به عنوان مثال می‌توان از کدک X265 نام برد. استفاده از این کدک روزبروز در حال گسترش است؛ چرا که در کنار حجم بسیار پایین، دارای کیفیت صدا و تصویر بسیار عالی است. این ویژگی‌ها کدک X265 را برای وب‌سایت‌های پخش آنلاین و وب سایت‌های دانلود فیلم بسیار جذاب کرده است و همانطور که گفتیم هر روز در حال گسترش بیشتر در میان کاربران است.

شما نیز می توانید با ارتقاء بسیاری از نرم‌افزارها مانند کدک‌ها (Codecs)، لپ‌تاپ قدیمی‌تان را بهبود ببخشید. 

3) ایجاد یک ذخیره ساز تحت شبکه NAS

از NAS می‌توان برای دسترسی به یک حافظه ذخیره‌ساز مشترک تحت شبکه برای تمامی دستگاه‌ها در خانه استفاده نمود.
قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم، لازم است بدانیم که NAS چیست؟

به فضای ذخیره‌سازی متصل به شبکه Network Attached Storage یا به اختصار NAS می‌گویند. از این فضا می‌توان کاربردهای بسیار زیادی را انتظار داشت. به طور مسلم اگر بدانید که راه‌اندازی چنین دستگاهی 200$ دلار هزینه دارد، راحت‌تر با آن کنار خواهید آمد!

تصور کنید می‌خواهید یک فایل را برای دیگر افراد خانواده به اشتراک گذاشته یا برروی دیگر دستگاه‌ها آن‌را بارگذاری کنید. شایدهم بخواهید از آن به عنوان یک فضا برای پشتیبان‌گیری اطلاعات مهم‌تان استفاده کنید.

۱۰ راهکار برای بهبود لپ‌تاپ قدیمی شما
۱۰ راهکار برای بهبود لپ‌تاپ قدیمی شما

با بهره‌گیری از قابلیت NAS می‌توان لپ‌تاپ قدیمی شما را به یک دستگاه ذخیره‌ساز اشتراکی یا سیستم پشتیبان‌گیری تبدیل کرد.

برای راه‌اندازی سیستم NAS می‌توانید از نرم‌افزار True NAS Core استفاده کنید. این نرم افزار به‌طور رایگاه لپ‌تاپ قدیمی شما را به یک NAS تبدیل می‌کند. اگرهم به فضای ذخیره سازی بیشتری نیاز پیدا کردید می‌توانید از یک هارد HDD معمولی بهره ببرید.

4) رایانه میهمان، رایانه کودک

اگر هنگامی که میهمان شما از رایانه یا لپ‌تاپ شخصی‌تان استفاده می‌کند، نگران اطلاعاتتان هستید؛ و یا هنگامی که فرزندتان از رایانه شما استفاده می‌کند نگران حذف کردن برنامه‌ها یا دیگر مسایل هستید، رفیق قدیمی شما اینجاست تا همه‌چیز را به او بسپارید!

همانطور که گفتیم، اگر فکر می‌کنید لپ‌تاپ قدیمی‌تان برای اجرای ویندوز زیادی پیر شده است، می‌توانید با استفاده از سیستم عامل کروم (Chrome OS) جان تازه‌ای به او ببخشید.
اگرهم به هر دلیلی نتوانستید سیستم عامل کروم را برروی آن نصب کنید جای نگرانی نیست! می‌توانید از سیستم عامل‌های مبتنی‌بر لینوکس (Linux) استفاده کنید.

۱۰ راهکار برای بهبود لپ‌تاپ قدیمی شما

5) لذت بردن از احساس نوستالژیک و ایجاد کنسول‌های بازی قدیمی

این روزها مردم به‌وسایلی که در گذشته از آن استفاده می‌کردند اهمیت بیشتری می‌دهند و چیز‌هایی که حس نوستالژی می‌بخشند، خصوصا بازی‌های کودکی رنگ و بوی تازه‌ای به‌خود گرفته است.
شما نیز می‌توانید لپ‌تاپ قدیمی خود را با استفاده از سبیه‌سازهای کنسول بازی به یک کنسول بازی قدیمی تبدیل کرده و از بازی‌هایی که در گذشته می‌کردید، دوباره لذت ببرید. با استفاده از این شبیه‌سازها می‌توانید کنسول‌های مختلفی مانند مانند پلی‌استیشن، سگا، میکرو، NES، Nintendo و... را تجربه کنید.

برای اینکار ابتدا باید شبیه‌ساز مورد نظرتان را بر روی لپتاپ خود نصب کنید تا بوسیله آن بتوانید هرکدام از بازی‌هایی که می‌خواهید را اجرا کنید.
در پایان باید ذکر کنیم که می‌توانید از سایت gog.com بسیاری از بازی‌های معروف قدیمی را دانلود کنید.

۱۰ راهکار برای بهبود لپ‌تاپ قدیمی شما

6) لپ‌تاپ‌های قدیمی تان را به یک پخش کننده زنده اینترنتی بدل کنید.

اگر به تماشای زنده برنامه‌های تلویزیون یا رادیو علاقه‌مندید می‌توانید لپ‌تاپ قدیمی خود را به سرور Kodi یا Plex تبدیل نمایید. نرم‌افزار Plex از توسعه بسیار خوب و آپدیت‌های زودهنگام بهره‌مند است و Kodi از شخصی سازی بهتری برخوردار است.

۱۰ راهکار برای بهبود لپ‌تاپ قدیمی شما

7) برای ماینکرفت (MineCraft) سرور ایجاد کنید.

MineCraft یکی از بازی‌های خاطره انگیز و قدیمی است که دارای سبک و سیاق اختصاصی خود است.
این بازی در کنار سرگرمی به ذهن کودکان و نوجوانان بسیار کمک می‌کند و از این حیث در بسیاری از کشور‌های غربی در مدارس نیز بوسیله آن آموزش داده می‌شود.

۱۰ راهکار برای بهبود لپ‌تاپ قدیمی شما
۱۰ راهکار برای بهبود لپ‌تاپ قدیمی شما

اما یکی از مشکلات این بازی که ممکن است برای نوجوانان و کودکان بدآموزی داشته باشد. استفاده از سرورهای عمومی است. این سرورها کاربران زیادی را شامل می‌شود که می‌تواند محیط این سرورها را برای کاربران دیگر ناامن کند.

با ساخت یک سرور اختصاصی، شما می‌توانید دسترسی کاملی به آن داشته باشید. از سویی دیگر این بازی نیازی به سخت افزار قدرتمندی ندارد و مطمئنا دوست قدیمی شما از پس آن به راحتی بر‌می‌آید.

8) لپ‌تاپ قدیمی خود را بفروشید. 

با وجود سایت‌های خرید و فروش کالاهای دست دوم، می توانید به راحتی برای کالای خود مشتری پیدا کنید. یکی از سایت‌هایی که تجربه بسیار موفقی از خرید و فروش کالای دست دوم دارد، هوملند است.
هوملند یکی از بخش‌های سایت کاربر محور لندیکا است. شما می توانید به راحتی کالای کارکرده خود را ثبت کرده و در کوتاهترین زمان، آن‌را بفروش برسانید.
البته باید به نحوه انتشار آگهی خود هم فکر کنید. اگر لپ‌تاپ شما بسیار قدیمی است یا مشکل خاصی دارد، آن را در آگهی درج کنید. می‌توانید از درج "فروش به عنوان قطعات" نیز استفاده کنید.

۱۰ راهکار برای بهبود لپ‌تاپ قدیمی شما

9) لپتاپ خود را به یک دوست اهدا کنید.

اگر به هیچکدام از پیشنهاداتی که در این مطلب عنوان کردیم نیازی نداشتید، می‌توانید آن‌را به افراد نیازمند اهدا کنید. قطع به یقین رفیق قدیمی شما اگر نتواند کاری برای شما انجام دهد، می‌تواند نیاز افراد دیگری که توانایی خرید آن‌را ندارند برطرف سازد. 

کمپانی Dell یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سیستم‌های رایانه‌ای است؛ این شرکت دیرزمانی است حرکت انسان دوستانه‌ای را آغاز کرده است. دل در کشورهای فقیر‌تر که به سیستم‌های رایانه‌ای دسترسی سختی دارند، کامپیوتر، لپتاپ و دیگر سیستم‌های رایانه‌ای را اهدا می کند. دل همچنین با چندین موسسه و سازمان خیریه در حال همکاری است.

در کشور ما نیز مناطق محروم بسیاری وجود دارد. مدارس، کتابخانه‌ها و سازمان‌های غیر دولتی، موسسات خیریه و حتی کسانی که برای تحصیل یا کار خود نیاز به داشتن لپ‌تاپ دارند، گزینه بسیار خوبی برای اهدای لپ‌تاپ یا سیستم‌های رایانه‌ای هستند.

۱۰ راهکار برای بهبود لپ‌تاپ قدیمی شما

نکته

نکته مهم این است که قبل از اهدا یا فروش لپ‌تاپ خود، تمامی اطلاعات آن‌را پاک کنید.
اگر از ویندوزهای 8.1 و 10 استفاده می‌کنید، این‌کار به آسانی صورت خواهد گرفت. کافی است به منوی تنظیمات بروید و بر روی بروزرسانی و امنیت (Update & Security) کلیک کنید. سپس گزینه بازیابی (Recovery) و راه‌اندازی دوباره این سیستم (Reset This PC) و پاک کردن تمامی موارد (Remove Everything) را انتخاب کنید.

در نهایت گزینه پاک‌سازی فایل‌ها و پاک سازی درایوها (Remove Files and Clean The Drive) را برگزینید.

اگر از ویندوزهای قدیمی‌تر بر روی لپ‌تاپ خود استفاده می‌کنید، باید از نرم افزار‌های دیگر برای پاک‌سازی ایمن استفاده کنید تا بازیابی اطلاعات قدیمی به حداقل ممکن برسد. نرم‌افزارهای بسیاری برای این‌کار موجود است که می‌توان با جستجو در اینترنت به راحتی آن‌ها را دانلود کنید.

۱۰ راهکار برای بهبود لپ‌تاپ قدیمی شما

10) به جای دور‌انداختن لپ‌تاپ فاقد استفاده آن‌را بازیافت کنید.

مواردی که تاکنون به آن پرداختیم، بهترین راه‌حل‌هایی بود که به ذهنمان رسید. اگر شما نیز ایده‌ای دارید که می‌توان وضعیت جدیدی را برای لپ‌تاپ تعریف کرد، از بخش نظرات با ما و خوانندگان در میان بگذارید.

اگر لپ‌تاپ شما نتوانست به هیچکدام از موارد گفته شده عمل کند، توصیه می‌کنیم که آن‌را داخل سطل زباله نیندازید یا به بیرون پرتاب نکنید. همینطور از آن به عنوان اسباب بازی برای بچه‌ها استفاده نکنید. قطعات لپ‌تاپ از مواد سمی بسیاری تولید شده‌اند. ممکن است ضربه زدن یا شکستگی‌های قطعات موجب بروز و نشت این مواد سمی شود.

بهترین راه برای دفع سالم ان، بازیافت است. مراکز بازیافت معمولا این‌کار را قبول می‌کنند. در آمریکا شرکت‌هایی وجود دارد که به صورت استاندارد اقدام به بازیافت کالا می‌کنند. شرکت‌هایی نظیر Best Buy و DELL نیز خدمات مخصوصی برای بازیافت لپ‌تاپ و سیستم‌های کامپیوتری دارند.

ما مرکز بازیافتی را در ایران نمی شناسیم که به صورت تخصصی این‌کار را انجام دهد. اگر شما می شناسید از بخش نظرات با ما در میان بگذارید.