یکی از مهمترین مواردی که در انواع رایانه ها، رومیزی یا قابل حمل، مورد توجه می گیرد نوع و گنجایش درایو ذخیره سازی اطلاعات است.این درایوها در حال حاضر به دو نوع (HDD(Hard Disk Drive ، ( SSD (Solid State Drive تقسیم می شوند که هرکدام از آنها خصوصیات، ویژگی ها و کاربردهای متفاوتی با یکدیگر دارند.




 اگر به تاريخچه ظهور کامپیوتر نگاهی بیندازیم، متوجه خواهیم شد که فناوری هارد درایو تقريباً قدیمی‎ شده است. هنوز خاطرات هارددرایو ناموفق IBM 350 RAMAC که در سال 1956 ارائه شد، در اذهان عمومی‎ باقی است. اما پیشرفت این فناوری به‌سرعت رشد کرد و در اوایل سال‎های 1980 در قالب دیسک‎های 5.25 اینچی به استانداردی برای هارددرایوهای کامپیوتر شخصی تبدیل شد.بعد از آن به‌سرعت به شکل دیسک‎های 3.5 اینچی برای کامپیوترهای دسکتاپ و کمی‎ بعد به شکل درایوهای 2.5 اینچی برای نوت‌بوک‎ها روانه بازار شد. طی این سال‎ها، رابط کابل داخلی نیز از Serial به IDE و سپس به SCSI و در نهایت به SATA تغییر پیدا کرد. در حال حاضر حداکثر ظرفیت یک هارددرایو 3.5 اینچی 10 ترابایت است و درایوهای 2.5 اینچی تا حداکثر سه ترابایت عرضه می‎شوند.

تاریخچه درايوهای حالت جامد بسیار کوتاه‎تر است. از آغاز عرضه کامپیوترهای شخصی و با ظهور فناوری‎هایی نظیر حافظه فلش حبابی که بین سال‎های 1970 تا 1980 رواج پیدا کرد، اولین درایوهایی که از آن به‌عنوان درايو جامد یاد می‎کنیم، مربوط به اواخر سال 2000 است که با فراگير شدن نوت‌بوک‎ها رواج پیدا کرد. به مرور زمان استانداردهای دیگری مثل mSATA miniPCIe SSD card، M.2 SSD و DIMM-like SSD در MacBook Air اپل رواج پیدا کردند، اما امروزه بسیاری از درايوهای حالت جامد همچنان با همان استاندارد 2.5 اینچی تولید می‎شوند. 

HDD  چیست؟

HDD هارد

H.D.D مخفف Hard Disk Drive و در لغت به معنی درایو سخت افزاری می باشد.هارد یک حافظه دائمی است و به صورت دیجیتالی رمزنگاری شده اطلاعات را روی سطح مغناطیسی دیسک های خود ذخیره می کند. شما به میزان ظرفیت هارد خود می توانید اطلاعات بر روی سرور ذخیره کنید.

SSD چیست؟

 SSD هارد 

SSD مخفف کلمات Solid-State Disk به معنی دیسک حالت جامد می باشد و  منظور از جامد این است که هیچ قطعه ی متحرکی در آن قرار ندارد. فناوری اینگونه دیسک ها شبیه به فناوری فلش مموری می باشد.

مقایسه هارد SSD,HDD

مقایسه هارد SSD , HDD 

برتریهای هارد SSD نسبت به هارد HDD

1) بعد از انتخاب ssd شما برای همیشه از صدای هارددیسک های قدیمی خداحافظی می کنید چرا که ssd ها از قطعات الکترونیکی ساخته شده اند و هیچ قطعه مکانیکی وجود ندارد که صدایی بابت کارکرد خود ایجاد کند.
2) هارد ssd در برابر ضربه و شوک مقاومت بالایی دارد. چون هیچ قطعۀ مکانیکی آسیب پذیری ندارد.
3) هارد ssd مصرف بسیار کمی دارد
4) هارد ssd سبکتر از hdd است
5) مقاومت ssd در برابر گرما و سرمای زیاد خیلی بالاتر از همتای hddخود است.
6) هارد ssd در قیاس با هارد درایوها ازسرعت بیشتری برخوردارند.

معایب هارد ssd نسبت به هارد hdd

1) قیمتی که برای حافظه ssd می پردازید خیلی بیشتر از همان حجم از ذخیره ساز در هارد hdd است.
2) هاردهای قدیمی تا وقتی سالم باشند و کار کنند می توانند مدام اطلاعات را ذخیره، بازنویسی، حذف یا اضافه کنند ولی حافظه های ssd مدت معینی دارند مثلا ۷۰۰۰ بار نوشتن و پس از آن عملا کارآیی خود را از دست می دهند.
3) قیمت هاردهای ssd نسبت به هارد های hdd بسیار گران تر است.

نتیجه‌گیری

ظرفیت، قیمت و در دسترس بودن مواردی است که هارددیسک‌ها در آن برنده‌اند. اما اگر فاکتورهایی مانند سرعت، پایداری، شکل، نویز و عدم وجود پدیده‌ی قطعه ‌قطعه شدن برای شما مهم باشد، سراغ SSD بروید. اگر قیمت و ظرفیت برایتان مهم نیست، SSD برنده‌ی مطلق است.

درست است که از نظر طول عمر، SSD-ها تعداد دفعات محدودی برای خواندن و نوشتن در هر سلول دارند؛ اما با استفاده از فناوری تریم، سیکل‌های خواندن و نوشتن بهینه می‌شوند و ۶ سال طول می‌کشد تا شما با ارورهای سفت و سختی هنگام خواندن و نوشتن برخورد کنید. اگر از این نظر نگران هستید، می‌توانید وضعیت سلامت SSD را با استفاده از اطلاعات S.M.A.R.T چک کنید (مشابه همین کار را برای هارد دیسک نیز می‌توان انجام داد)؛ اگر درایو شما به انتهای عمرش نزدیک باشد، با استفاده از این اطلاعات می‌توانید از آن باخبر شوید. چون هارددیسک دارای بخش مکانیکی است، بالاخره پس از استفاده‌ی زیاد از کار خواهد افتاد، این در حالی است که هر گونه ضربه‌ی شدید یا حتی تکان خوردن هنگام کار می‌تواند باعث پایان عمرش شود.

برای بازدید از هارد های SSD و HDD می توانید اینجا کلیک کنید.