حافظه های الکترونیکی در انواع گوناگون و برای مصارف مختلف ساخته شده اند . حافظه های فلش به دلیل سرعت بالای آنها در ثبت اطلاعات و همچنین استفاده فوق العاده آسان بسیار پر فروش و پر طرف دار می باشند . از این رو در دوربین های دیجیتالی ، تلفن همراه و سایر دستگاه ها شاهد استفاده روز افزون از آنها هستیم .




اگر بخواهیم از فلش مموری ها صحبت کنیم باید بگوییم که تاریخچه این محصول مربوط به سال 1980 می باشد، درست زمانی که دکتر فوجیو ماسوکا در شرکت توشیبا، پیشنهاد و طرح فلش مموری را عنوان کرد. بعد ها در سال 1984، در همایش جهانی وسایل الکترونیکی (IEDM) موسسه مهندسان برق و الکترونیک، از طرح و ساخت فلش مموری پرده برداری شد. این همایش با شکوه در سانفرانسیسکو واقع در ایالت کالیفرنیا برگزار شد.
اما موضوع به این سادگی ها خاتمه نیافت، سال ها طول کشید تا با بررسی های بسیار زیاد این محصول آزمایش و تحلیل شده و به وسیله ای کار آمد تبدیل و روانه ی بازار شد. تراشه های تجاری یا همان فلش مموری های اولیه و آغازین را شرکت اینتل در سال 1988 وارد بازار کرد. این محصول از اولین الگوهای فلش مموری های NOR بود.

حافظه فلش مموری به حافظه ای گفته می شود که غیر فرار بوده و قابلیت برنامه ریزی برای هر سلول را داشته باشد و ضمن اینکه این حافظه ها اندازه شان کوچک است ولی نسبت به فلاپی دیسک ها و هارد ها سرعت انتقال بالاتری دارند و همینطور مقاومت بیشتری در برابر شوک دارا هستند و البته نویز هم ندارند. 

راهنمای خرید فلش مموری

این روزها افزایش استفاده از شبکه های کامپیوتری و روند رو به رشد سرعت دسترسی، سبب تولید بی وقفه اطلاعات شده است. فایل های حجیم موزیک و فیلم، نرم افزارها و اطلاعاتی که ممکن است هر روز و هر ساعت به آن احتایج داشته باشید و سرعت نسبتا کند دسترسی به اینترنت یا منابع دانلود این اطلاعات سبب می شود که به عنوان یک کاربر شبکه های کامپیوتری، نیاز به یک حافظه سریع و کوچک قابل حمل داشته باشید.
حافظه های کوچک قابل حمل یا فلش مموری ها ( USB Flash Memory/Flash Drive ) در ظرفیت های مختلف با کارایی ها و اشکال متفاوتی همانند هاردهای اینترنال و اکسترنال تولید می شوند

ملاحظاتی که به هنگام خرید فلش مموری باید به آن توجه داشته باشید

1.ظرفیت 

ظرفیت فلش مموری یکی از ویژگی های اصلی است که به طور مستقیم بر قیمت آن تاثیرگذار است و به هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید. پس مهم است که مشخص شود بیشتر چه نوع داده ای را در فلش قصد دارید ذخیره نمایید و این اطلاعات چه حجمی را به هنگام ذخیره سازی اشغال می کنند.

2.دوام و استحکام

فلش مموری های USB با توجه به ابعاد و نوع فناوری تولید بیشتر از سایر حافظه های قابل حمل در معرض آسیب دیدگی قرار دارند از این رو در زمان خرید توجه به مواردی چون جنس بدنه، نوع اجزاء داخلی و استحکام و مقاومت برد می تواند از اهمیت بسیار بالای برخوردار باشد. علاوه بر این ها انتخاب فلش مموری هایی با روکشی از جنس فلز، آلمینیوم آنودایز و یا مواد پلاستیکی مقاوم می تواند به محافظت در برابر ضربه کمک نماید.

3. سرعت انتقال اطلاعات

فلش مموری های با قیمت کم تر، سرعت انتقال داده ی پایین تری حدود 1MB در ثانیه دارند. فلش های با استاندارد USB 3.0 داده را با سرعت حداکثر 640Mbps و استاندارد USB 2.0 داده را با سرعت حداکثر 480Mps انتقال می دهد. پس برای این که بهترین سرعت انتقال اطلاعات را داشته باشید فلش مموریی خریداری نمایید که استاندارد USB 3.0 داشته باشد و بتواند هر داده ای را با سرعت مناسب مدیریت کرده و انتقال دهد. 

4. فرم ظاهری فلش مموری

فلش ها از نظر فرم ظاهری در رنگ ها و شکل های مختلفی تولید می شوند که هر کدام مناسب یک رده سنی یا نوع و محل استفاده هستند.
در صورتیکه یک فلش مموری با ظاهر فانتزی انتخاب می کنید نباید انتظار داشته باشید که این فلش ضد ضربه یا ضد آب و ضد خش باشد. ممکن است فلش مموری ای هم وجود داشته باشد که همه این خصوصیات را در کنار هم داشته باشد اما توجه کنید که عموما این طور نیست.

                

5. تکنولوژی جدید، فلش های با دو رابط USB و MicroUSB

اخیرا با افزایش انواع تجهیزات الکترونیکی و دیجیتال، استفاده از فلش ها هم در انواع تجهیزات باب شده است. ممکن است گاهی احتیاج داشته باشید که فلش مموریتان را به لپ تاپ یا موبایلتان متصل کنید. در این صورت می بایست فلش مموری ای تهیه کنید که دارای پورت MicroUSB نیز باشد. این نوع فلش ها دارای دو رابط USB و MicroUSB هستند. برای اتصال به PC یا لپ تاپ از رابط USB و برای اتصال به موبایل های هوشمند و تبلت ها از رابط MicroUSB استفاده می شود. این فلش مموری ها معمولا از سیستم عامل های اندروید پشتیبانی می کنند و گوشی هوشمند و یا تبلت شما به آسانی این حافظه ها را شناسایی کرده و می توانید به نقل و انتقال داده های خود بپردازید.

 

معرفی بهترین فلش مموری های USB موجود در بازار ایران

Lexar JumpDrive

سرعت خواندن در این فلش مموری 5/207mb/s و سرعت نوشتن 1/197mb/s می باشد .

Kingston DataTraveler R3.0

فلش مموری Kingston DataTraveler R3.0  جدیدترین سری از فلش درایو های کینگستون بوده که سرعت و کارایی بالاتری نسبت به سری های قدیمی دارد. این فلش مموری در ظرفیت هایی تا ۳۲ گیگا بایت موجود بوده و دارای حداکثر سرعت خواندن 147 mb/s و حداکثر سرعت نوشتن 59 mb/s می باشد.

 

Corsair Flash Voyager CMFVY3S

این فلش مموری یکی از مقاوم ترین فلش های دنیا می باشد به گونه ای که حتی در مقابل آب هم مقاوم است.این فلش مموری در ظرفیت هایی تا ۶۴ گیگا بایت موجود بوده و دارای حداکثر سرعت خواندن ۸۰ mb/s و حداکثر سرعت نوشتن ۴۰ mb/s می باشد.

Transcend JetFlash 780

فلش مموری JetFlash 780 در دو ظرفیت ۸ و ۱۶ گیگابایتی عرضه شده است. سرعت خواندن در این فلش مموری 192mb/s و سرعت نوشتن 79.5mb/s می باشد .

LaCie RuggedKey

این فلش مموری از USB 3.0 پشتیبانی می کند و در حجم های ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی برای خرید در دسترس است. سرعت خواندن در این فلش مموری 182.2mb/s و سرعت نوشتن 36.6mb/s می باشد .

 

SanDisk Extreme 3.0

فلش مموری SanDisk Extreme 3.0 از سریعترین فلش مموری های دنیاست که دارای حداکثر سرعت خواندن 179 mb/s و حداکثر سرعت نوشتن 91 mb/s می باشد.

نتیجه گیری 

 سرعت انتقال فلش‌های USB 3. 0 بسیار بیشتر از USB 2. 0 است. برای مثال، بهترین فلش درایوهای USB 2. 0، تنها می‌توانند با سرعت 30 تا 40 مگابایت بر ثانیه فایل‌ها را انتقال دهند در حالی که بهترین فلش درایوهای USB 3. 0 سرعتی نزدیک به 250 مگابایت بر ثانیه دارند. به این نکته دقت کنید که فلش درایوهای USB 3. 0 با پورت‌های USB 2. 0 هم، کار می‌کنند اما در این صورت سرعت آن‌ها، به سرعت USB 2. 0 محدود می‌شود.
باید بدانید که فلش درایو‌ها با ظرفیت‌های گوناگون، به صورت متفاوت عمل می‌کنند. برای مثال، سرعت خواندن فلش درایو 32 گیگابایتی SanDisk Extreme، 245 مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن اطلاعاتش 100 مگابایت بر ثانیه می‌باشد. ورژن 64 گیگابایتی این فلش درایو، دارای همین سرعت خواندن ولی سرعت نوشتن اطلاعاتش به صورت قابل ملاحظه‌ای سریع‌تر و حدود 190 مگابایت بر ثانیه می‌باشد. اساسا تا زمانی که کنترلر درایو به یک گلوگاه تبدیل نشود، هرچه ظرفیتش بیشتر باشد، سرعت نوشتاریش هم بیشتر خواهد بود.

بازدید از انواع فلش مموری ها لطفا اینجا کلیک کنید.