تردمیل دستگاهی است که یکی از بهترین تمرین های قلبی-عروقی با آن صورت می گیرد، به دلیل اینکه با تمامی بدن ما کار می کند. در این دستگاه ورزشی، ماهیچه های شما دارای حرکتی آزاد هستند، و با این حرکات شل و سفت می شوند و درنتیجه کالری بدن سوخته می شود.




تاریخچه تردمیل ، بر خلاف تصور ما تردمیل یک واژه بسیار قدیمی است ، تردمیل به وسیله ای گفته می شود که در فضای بسته انسان با حیوان را بر روی تسمه نقاله خود به حرکت در می آورد .
ایده ساخت تردمیل در سال 1875 توسط کشاورزانی که در پی راهی برای تولید نیرو در بخش کشاورزی بودند مطرح شد. آنها نوار نقاله ای مطابق با قدم حیوانات ساختند ودر بخشهای آسیاب ، روغن گیری و خرمن کوبی استفاده کردند.
در واقع تردمیل امروزی در سال 1952 توسط کاردیولوژیست روبرت بروس برای آزمون استاندارد تشخیص و ارزیابی بیماری های قلبی و ریه ارایه شد ، در دهه 1960 تردمیل ها بسیار گران بودند و تنها برای آزمون پزشکی مورد استفاده قرار می گرفتند تا فردی به نام بیل استاپ که دارای مدرک مهندسی پزشکی بود تردمیل های خانگی را طراحی کرد و آنها را با قیمت های مناسب در اختیار مصرف کنندگان قرار داد .

آشنايي با تردميل

تردميل يک وسيله ورزشي است که اين روزها مي‌توانيد در بيشتر باشگاه‌هاي ورزشي آن را در کنار ساير انواع دستگاه‌هاي ورزشي ببينيد. تردميل يک تسمه دارد که چرخش آن باعث به حرکت درآمدن صفحه اين دستگاه مي‌شود. به اين ترتيب شما مي‌توانيد روي آن راه برويد ياحتي بدويد. تردميل ممکن است موتوردار يا بدون موتور باشد.

بدنه تردمیل

بدنه تردمیل حائز اهمیت است و در هنگام خرید باید به آن دقت داشته باشد. چهار چوب یا فریم تردمیل می تواند از جنس استیل باشد، در این صورت بدنه بسیار محکم خواهد بود؛ اما وزن زیادی پیدا می کند؛ اما بعضی از تردمیل هایی که امروزه در بازار می بینید از جنس فولاد هستند؛ ولی فولاد نیز سنگین است. برخی دیگر از تردمیل ها از جنس آلومینیوم ساخته شده اند. آلومینیوم فلز گران قیمت تری می باشد ولی در عوض سبک بوده و کیفیت لازم را نیز دارد.

قدرت موتور تردمیل

موتور تردمیل یکی از مهمترین اجزای آن است که کیفیت و قدرت آن بر روی قیمت دستگاه تاثیر می گذارد. معمولاٌ قدرت موتور تردمیل از 1 الی 7 اسب بخار متغیر است؛ توان دستگاه که موجب حرکت تسمه می شود، توسط موتور آن تامین شده و به تسمه انتقال می یابد.
تردمیل هایی که نیروی موتور آن توسط برق DC تامین می شود ارزان تر هستند و سیستم کنترل برق آن ها الکترونیکی و ساده می باشد. این نوع موتور سر و صدای کمتری ایجاد می کند بازدهی نسبتاٌ کمتری دارد؛ برای افزایش عمر دستگاه خانگی می بایست پس از 1 ساعت استفاده آن را خاموش کنید؛ به همین دلیل در منزل استفاده می شود.

ابعاد تسمه تردمیل

در بیشتر موارد سرعت دستگاه تردمیل بیش از آن چیزی است که یک فرد عادی بتواند با حداکثر آن سرعت بدود؛ بیشتر مردم عادی قادر نیستند مدت طولانی با سرعتی بیش از 8 کیلومتر در ساعت بدوند. تردمیلی که حداکثر سرعت آن به 10 کیلومتر در ساعت برسد برای شما کفایت می کند که تقریباٌ همه تردمیل ها این قابلیت را دارا هستند.  سرعت برخی از تردمیل های بسیار حرفه ای به 45 کیلومتر در ساعت نیز می رسد.

تحمل وزن تردمیل

 تردمیلی انتخاب نمایید که تحمل وزن آن 20 کیلوگرم بیشتر از وزن کاربران باشد.

ایمنی دستگاه

ایمنی دستگاه نیز از موارد قابل توجه می باشد، برخی از تردمیل ها گیره ایمنی دارند که با اتصال به لباس کاربر ضامن ایمنی وی می شود.

ضربه گیر تردمیل

در تردمیل های امروزی ضربه گیرهای مختلفی به کار می رود. ضربه گیر SDS لاستیک های منعطفی هستند که در زیر تخته دستگاه تعبیه شده و از مفاصل، عضلات و ستون فقرات ورزشکار محافظت می کند .  این ویژگی بیشتر در تردمیل هایی دیده می شود که شیب برقی دارند.

شیب تردمیل

تردمیل هایی که دارای شیب دستی هستند در 3 الی 5 حالت تنظیم می شوند؛ اما تردمیل هایی که شیب برقی دارند، توسط یک موتور الکتریکی جداگانه شیب شان تا 15 الی 25 درجه تنظیم می شود. شیب برقی به سادگی و با فشار یک دکمه قابل تنظیم می باشد.

مانیتور تردمیل

مانیتور یا همان نمایشگر دیجیتال تردمیل نیز متنوع است؛ بیشتر مواقع مانیتور به چند بخش مختلف تقسیم شده است و اطلاعات گوناگونی را در اختیار کاربر قرار می دهد.مانیتور LED با چراغ های کوچک که اکثراٌ قرمز هستند اعداد را نشان می دهد. نمایشگر LCD عموماٌ به رنگ مشکی و طوسی است و اعداد را با رنگ مشکی نمایش می دهد؛ صفحه نمایش بعضی از دستگاه ها با نور آبی رنگی روشن می گردد؛ صفحه نمایش به صورت چند پنجره یا تک پنجره است که اطلاعاتی همانند سرعت، زمان، مسافت طی شده، کالری مصرف شده، برنامه درحال اجرا و ضربان قلب را به کاربر نشان می دهد.

کلید اضطراری

می توان گفت همه تردمیل های استاندارد دارای کلید اضطراری هستند که در مواقع لزوم دستگاه را به سرعت متوقف می کند و تا این کلید روشن نشود دستگاه کار نخواهد کرد.

مزايای تردمیل

  

  1. 1. اولین دلیلی كه مردم تردمیل رابرای ورزش انتخاب می‌كنند، راحتی است.
    2. دلیل دیگری كه افراد تردمیل را ترجیح می‌دهند این است كه بدون آماده‌سازی زیاد قبلی می‌توانند در هر زمان از روز كه دوست داشتند با تردمیل پیاده‌روی كنند و یا بدوند.
    3. اگر شما یک دونده را در نظر بگیرید می بینید که تردمیل در فصل سرما بهترین جایگزین برای آنهاست.
    4. می‌توانیددر هر زمانی از روز، چه صبح‌زود و چه آخر شب ورزش كنید.
    5. هنگامی‌كه روی تردمیل ورزش می‌كنید، می‌توانید همزمان تلویزیون تماشاكنید، تلفنی با دوستانتان صحبت كنید و یا به موسیقی دلخواهتان گوش دهید.
  2. مضرات تردمیل

  3. 1. از جمله آسیب‌های ورزشی‌ای که در کار با تردمیل بروز می‌یابد، آسیب زانو است.
    2. کی از مشکلات و خطرهایی که در کار با تردمیل وجود دارد، آسیب عضلات اندام تحتانی به ویژه در ناحیه ران و پشت ران و ساق پاست.
    3. از خطرهای تردمیل می‌توانیم به استفاده از انواع شیب‌دار آن اشاره کنیم.
    4. کسانی که با تردمیل کار می‌کنند، به علت اینکه در فضای بیرون از منزل و فضای آزاد نیستند، ناخودآگاه مراقب رطوبت و گرما و میزان تعریق خود نیستند و این موضوع ممکن است موجب بروز شوک گرمایی یا افت فشار خون شود.
    5. کاربرد کورکورانه تردمیل خستگی منفی می‌آورد که یا به دلزدگی و کنار گذاشتن تردمیل ختم می‌شود.
    6. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات استفاده کنندگان ‌تردمیل این است که هنگام دویدن یا راه رفتن دستگیره‌ها را نگه ‌می‌دارند. گرفتن دستگیره‌ها مشکلات زیادی را برای ورزشکار ایجاد می‌کند.

تفاوت تردمیل مکانیکی و برقی

 

تفاوت تردمیل مکانیکی و برق ، تردمیل یک دستگاه ورزشی است که بر روی تسمه آن اقدام به دویدن یا پیاده روی می کنیم ، تردمیل در دو نوع بدون موتور و با موتور دیده می شود ، در نوع بدون موتور خود ما نیرو لازم برای چرخش تسمه را ایجاد می کنیم ، این تردمیل ها سبک و ارزان و همچنین جای زیادی را اشغال نمی کنند .
نوع موتور دار تردمیل که خود انواع مختلف برای وزن و استفاده های مختلفی دارد از نوع بدون موتور گرانتر و پیشرفته در است. در این دسته تردمیل ها قدرت لازم برای چرخش تسمه را موتور تردمیل ایجاد می کند. تردمیل های برقی عمدتآ دارای صفحه نمایش و کلید هایی برای تنظیم سرعت ، شیب و ... می باشند.
 

 نکته کلیدی در خرید تردمیل

1) باید قیمت آن مناسب باشد.
2) چنانچه خواستید تردمیل دسته دوم خریداری کنید توصیه می شود که حدکثر یک سال از عمر آن گذشته باشد
3) بهتر است تردمیلی که خریداری می کنید حداقل سرعت ، مسافت ، زمان و توان را نمایش دهد. به یاد داشته باشید که هرچه عملکرد دستگاه افزایش یابد قیمت آن هم بالاتر می رود.
4) مطمئن شوید که تردمیل وزن شما را تحمل می کند و موتور، نوار و بدنه آن به اندازه ای قوی هست که بتوانید بر روی آن به مدت طولانی و روزها بدوید. (حداقل توان موتور 1.5 اسب بخار باشد، اما 2.5 تا 3 اسب بخار باشد بهتر است، معمولا حدکثر توان تا 6 اسب بخار است.
5) زمانیکه دستگاه روشن است باید صدای کمی تولید کند. معمولا صدای کم به علت کیفیت قطعات مکانیکی و طراحی صحیح باید باشد نه توان پایین موتور.
6) اگر دوست دارید دویدن در سراشیبی را امتحان کنید باید قابلیت شیب گرفتن دستگاه را امتحان کنید. دستگاه باید بتواند حداقل 10 درصد شیب بگیرد.
7) زمانیکه می خواهید دستگاه را بخرید آن را با سرعت کم روشن کنید و روی آن پایتان را محکم فشار دهید و آرام راه بروید در این زمان لرزش یا لق لق خوردن یا تلنگر نوار نقاله را چک کنید که نباید وجود داشته باشند.
8) سرعت دستگاه بهتر است از سرعت 0.5 کیلومتر بر ساعت شروع شود و بتواند با مقدار 0.5 کیلومتر بر ساعت افزایش یابد. معمولا حداکثر سرعت دستگاهها تا 16 - 25 کیلومتر بر ساعت می باشد. اما تردمیلهای خاصی برای تمرینات در سرعتهای بالا مثل 40 - 45 کیلومتر بر ساعت هم وجود دارد. تغییر سرعت دستگاه هم باید به راحتی امکان پذیر باشد.
9) در موارد خاصی مانند کسانی که از پروتز های مصنوعی استفاده می کنند بهتر است قابلیت حرکت رو به عقب یا سرعت منفی دستگاه هم چک گردد.
10) نوار نقاله باید خاصیت ضربه گیری داشته باشد و زمانیکه روی آن می دوید مانند دویدن روی زمین نرم باشد. نه خیلی سفت و نه خیلی شل.
11) صفحه تردمیل بهتر است حداقل 80 – 85 سانتیمتر عرض، 185-240 سانتیمتر طول داشته باشد و ارتفاع دسته ها هم 135 تا 150 سانتیمتر باشد.
12) تردمیل ها حتما باید یک دکمه قطع اضطراری هم در قسمت قابل دسترس برای قطع اورژانسی داشته باشند.

نتیجه گیری 

با تردمیل این امکان وجود دارد که مسافت طولانی در زمان زیاد طی شود بدون آنکه نیاز به جابجایی باشد. تردمیل فضای اندکی اشغال می کند و برای کاهش وزن و جلوگیری از به وجود آمدن بسیاری بیماری ها مفید است. ورزش کردن با دستگاه های ورزشی خانگی مانند تردمیل رابطه مستقیم با کاهش وزن دارد. کم کردن 4.5 کیلوگرم در ماه کار سخت ولی امکان پذیر می باشد، در صورتی که ورزش با تردمیل در برنامه روزانه و رژیم غذایی مناسب داشته باشید.
تردمیل های بسیار با کیفیتی از کشورهای اسپانیا، انگلستان، چین، تایوان، فلاند و...وارد کشورمان می شود که نمایندگان فعالی دارد.برای آن که از اورجینال بودن محصول مطمئن شوید از نمایندگی های معتبر خرید انجام بدهید و حتما کارت ضمانت و خدمات پس از فروش را از فروشنده تحویل بگیرید و از آن نگهداری کنید.

برای دیدن انواع تردمیل ها لطفا اینجا کلیک کنید.