شایع‌ ترین عارضه ها استفاده از اسباب آرایشی نامناسب و تقلبی ( Mascara and eyeliner ) , ریمل‌ هایی که پایه اصلی آن ها آبکی است , محیط قابل قبولی برای رویش میکروب‌ها می باشند و میتوانند عفونت‌های چشمی , التهاب , قرمزی , ترشحات غلیظ , خارش و چه بسا پوسته‌‌ریزی کناره پلک را تولید نماید . در ادامه در خصوص دلایل خط چشم های تقلبی و همینطور عوارض استفاده از لوازم آرایش و پیرایش و ریمل های تقلبی بیشتر توضیح می‌دهیم .




ریمل‌ هایی که شالوده حیاتی آنان روغن است , در برابر عرق کردن , ریزش اشک و آب مقاوم می‌باشند و متأسفانه به مدت طولانی روی مژه میماند و از‌آن‌جا‌که به سختی پاک می‌شود , موجب ریزش مژه‌ها و چسبندگی آن‌ها می گردد .

«چشم از حساس‌ترین اعضای بدن است و نیاز به مراقبت خاص دارد» , حساسیت‌ چشم به حدی است که بر اثر عوامل محیطی مثل اشعه زیان آور آفتاب , کم‌خوابی , تغذیه غیرمناسب , عوامل استرس‌زا و لوازم آرایش بسرعت آزرده شده و دچار پیری زودرس می‌شود , از این رو برای داشتن چشم‌هایی سالم و قشنگ , آگاهی از برخی نکاتی در انتخاب لوازم آرایشی مناسب ضروری است .

شایع‌ترین عارضه ها استفاده از لوازم آرایشی نامطلوب , ریمل و خط دیده تقلبی

«سلول‌های پوست دور چشم بسیار نازک و حساس می باشند , موادشیمیایی براحتی جذب آن می‌شود» , در چنین شرایطی , احتمال عفونت‌های چشمی هم بالا میرود که حتی‌د‌ر موارد شدیدتر به قرنیه چشم جراحت میرسانند و در نهایت لک قرنیه و اشکال در بینایی به‌وجود می آورند .

این فراورده‌ها بدلیل داشتن مواد محافظ و رنگی می توانند موجب التهاب و آلرژی شوند که بصورت عوارضی چون آبریزش , خارش , و پف آلودگی پلک‌ها , و سوزش چشم بروز می‌کند , بهتر است مصرف آن ها محدود شود .

«استفاده طولانی‌مدت از ریمل موجب بسته‌شدن منافذ پوست و تغییر و تحول رنگ و بدشکل شدن مژه شده و مژه‌ها پس از مدتی استحکام اولیه خود را از دست می‌دهند» , توصیه میشود با ریمل نخوابید , چون فولیکول‌های مژه مسدود شده و احتمال ریزش آن هنگام شست‌و‌شو بیش‌تر میشود .

توصیه‌های بهداشتی :

گذشته از استفاده از فراورده چشمی , دست‌ها را بطورکامل با آب و صابون بشویید» , در صورتیکه عفونت چشمی دارید , از مصرف فراورده چشمی تا بهبودی کامل پرهیز کنید و در صورت مصرف فراورده چشمی و ایجاد التهاب , مصرف آن را سریع متوقف و در شرایطی‌که التهاب باقی ماند , به پزشک متخصص رجوع نمایید . همینطور ریمل و خط چشم خویش را به هیچ‌وجه با سایر افراد به اشتراک نگذارید .

از فراورده قدیمی استفاده نکنید و بدانند حداکثر زمان حفظ , سه ماه بعداز بازشدن درب فراورده است و مواقعی که متوجه تغییر و تحول رنگ و بوی فراورده شدید , مصرف آن را متوقف نمایید .

«ریمل و خط چشم را هیچ وقت با بزاق یا این که آب مرطوب نکنید» , باکتری دهن شما میتواند در فراورده رشد کرده و موجب عفونت شود و افزودن آب هم موجب رقیق شدن ماده نگهدارنده در فراورده شده و مقاومت میکروبی آن را کاهش میدهد . ضمن اینکه مراقبت در دمای بالاتر از ۳۰درجه سانتی‌گراد سبب به خراب شدن نگهدارنده می‌شود و احتمال پرورش میکروبی ارتقا می یابد .