از دنیای تخیل و فیلم های تخیلی خارج شوید، در واقعیت، همینجا روی همین کره، خودروهایی در حال ساخت هستند که بهتر از من و شما فکر میکنند، همه چیز را میبینند، سریعتر از انسان تصمیم میگیرند و با امنیت بیشتری رانندگی میکنند. به دنیای خوردروهای هوشمند خوش آمدید. "الون ماسک" بنیانگذار شرکت تسلا و اسپیس ایکس، Tesla Inc. و SpaceX چندین سال است که در حال کار بر روی این تکنولوژی است، اگر چندین سال پیش یه سرمایه ی چند میلیون دلاری به من میدادند و ایده ی سرمایه گذاری بر روی خودروهایی که خودشون رانندگی میکنن رو مطرح میکردن، بهشون میخندیدم و به جای تاسیس شرکتی با نام احتمالیه "ایران تسلا خودرو" ، تمام پولمو به به ریال تبدیل میکردم و کارخونه ی خودرو سازی "ایران تندرو" رو تاسیس میکردم .




خودروهای خودران

از دنیای تخیل و فیلم های تخیلی خارج شوید، در دنیای واقعی، همینجا، روی همین کره، خودروهایی در حال ساخت هستند که بهتر از من و شما فکر میکنند، همه چیز را میبینند، سریعتر از انسان تصمیم میگیرند و با امنیت بیشتری رانندگی میکنند. به دنیای خوردروهای هوشمند خوش آمدید.
"ایلان ماسک" بنیانگذار شرکت تسلا و اسپیس ایکس، Tesla Inc. و SpaceX چندین سال است که در حال کار بر روی این تکنولوژی است، اگر چندین سال پیش یه سرمایه ی چند میلیون دلاری به من میدادند و ایده ی سرمایه گذاری بر روی خودروهایی که خودشون رانندگی میکنن رو مطرح میکردن، بهشون میخندیدم و به جای تاسیس شرکتی با نام احتمالیه "ایران تسلا خودرو" ، تمام پولمو به به ریال تبدیل میکردم و کارخونه ی خودرو سازی "ایران تندرو" رو تاسیس میکردم . به همین خاطره که بعد از چندین سال یه فرق های خیلی کوچیک و جزئی بین من و "ایران تندرو" و "الون راسک" و "تسلا" وجود داره. بعد از ورشکستگی کارخونه ی "ایران تندرو" به دلیل توطئه ی دشمن در اقدام به ساخت خودروهای بهتر، تصمیم گرفتم درباره ی تسلا و خودروهای هوشمند یکم تحقیق کنم تا بفهمم اگه مثل "الون ماسک" فکر میکردم الان کجا بودم.


Timothy Carone، استاد دانشگاه مندوزا معتقد است که به زودی شاهد تعداد زیادی از خودروهای خودران خواهیم بود که در خیابان ها به اینطرف و آنطرف حرکت میکنند، در حالی که راننده و سرنشینان آن به جای تمرکز بر رانندگی در حال غذا خوردن و صحبت با گوشی موبایل خود هستند یا با آرامش خوابیده اند و رویا میبینند.

ماشین های خودران چگونه کار میکنند؟

حتما نام "خلبان خودکار" یا همان Autopilot را شنیده اید. سالهاست که خلبانان هواپیما، دکمه ی "خلبان خودکار" را میزنند و با خیال راحت میخوابند یا میرن یه دوری تو هواپیماشون میزنن، خلبان های تنبل تر حتی موقع فرود هم به خودشون زحمت نمیدن و میذارن سیستم "فرود خودکار" هواپیماشونو فرود بیاره. همین ایده و تکنولوژی که کار خلبانها رو راحت کرده، به خودروها نیز منتقل شده تا به زودی خودروهای ما هم خودران بشن.

خودروهای خودران ، در هر ثانیه میلیون ها پرتوی لیزری را به صورت 360 درجه در اطراف خود منتشر کرده و از این طریق محیط اطراف خود را رصد میکنند و مورد ارزیابی قرار میدهند، این سیستم که از تشخیص نور و محدوده استفاده میکند، به "تکنولوژی لایدار" یا همان LIDAR معروف است. این خودروها در کنار تکنولوژی "لایدار"، از یک رادار و یک دوربین نیز استفاده میکنند، وظیفه ی رادار این است که اشیاء اطراف و سرعت آنها را تشخیص دهند و کار دوربین نیز درک نشانه ها و علائم و تابلوها و چراغ های اطراف میباشد. بخش مهمی از عملکرد این خودروها به هوش مصنوعی متکی است، زیرا پس از کسب اطلاعات و داده های مختلف، مغز متفکر خودرو این داده ها را با استفاده از اطلاعات و تصمیمات گذشته ی خود تحلیل میکند و در نهایت بهترین تصمیم را در لحظه میگیرد. استفاده از هوش مصنوعی و تحلیل داده ها و تصمیمات قدیمی در اتخاذ تصمیمات جدید، به این معنی است که خودروهای خودران به صورت مدام در حال آموختن و یادگیری هستند و تصمیماتی که میگیرند بر پایه ی داده های بدست آمده از سیستم های مختلف خودرو و قابلیت مکان یابی ماهواره ای یا همان GPS است که از طریق پردازنده ی اصلی خودرو تحلیل میشوند و با استفاده از تجربیات و آموخته های گذشته، بهترین تصمیم را در لحظه اتخاذ میکنند. در واقع هر خودروی خودران، هر چه بیشتر در خیابان ها باشد و بیشتر براند، بیشتر و بهتر می آموزد و تجربیات متنوع تری را در حافظه ی خود ذخیره میکند تا در تصمیم گیری های بعدی از آنها استفاده نماید.

اگر تصادفی اتفاق بیفتد، چه کسی مقصر است؟

با این که مهمترین هدف در طراحی و خلق خودروهای خودران اجتناب از تصادف است، لیکن این اتفاق غیر قابل اجتناب است، زیرا ممکن است در ناوگان حمل و نقل آینده، هنوز هم خودروهای معمولی وجود داشته باشند و خطاهای انسانی هنوزم یکی از عوامل تصادفات باشد، حتی اگر تمام ناوگان حمل و نقل یک شهر یا کشور به صورت خودران توسط ماشین و هوش مصنوعی کنترل شود، باز هم احتمال بروز خطا و تصادف وجود دارد، زیرا باز هم پای انسان و خطاهای انسانی در میان است.


سوال مهم اینست که در بروز اتفاقات و تصادفات چه کسی مقصر است؟ خودرو و کمپانی تولید کننده ی خودرو یا مالک خودرو یا هر دو ؟ بدیهی است با ظهور این خودروها، قوانین راهنمایی و رانندگی نیز نیازمند بازنگری و اصلاح اساسی هستند، زیرا دیگر هیچ خودرویی تخلف نخواهد کرد، هیچ خودرویی جریمه نخواهد شد و هیچ خودرویی به خاطر رانندگی در حالت مستی یا نقض قوانین توسط پلیس متوقف نمیشود، البته اگر باز هم انسان ها راهی برای ارتکاب جرم از طریق این نوع خودروهای قانون مدار پیدا نکنند.
دولت بریتانیا در حال تلاش برای تصویب قوانینی است که از طریق آن بیمه را برای خودروهای خودران اجباری نماید و تصمیم بر این است که در صورت بروز هر گونه اتفاقی که به خودروی خودران مربوط است، کمپانی سازنده ی خودرو مقصر شناخته شود و ملزم به جبران خسارات باشد، ولی اگر حادثه به دلیل قصور مالک خودرو باشد چی؟، مثلا اگر نرم افزار خودروی خود را به روز نگاه نداشته باشد یا اقدام به اعمال تغییراتی در سخت و افزار یا نرم افزار خودروی خود نماید، یا حتی در انجام سرویس ها و چکاپ های دوره ای، طبق دستورات کمپانی قصور نماید، در این صورت مقصر مالک خودرو است.

تاثیر خودروهای خودران بر صنعت حمل و نقل

چند نفر در دنیا یا در یک کشور از طریق شغل رانندگی امرار معاش میکنند؟ زندگی اشخاصی که از طریق رانندگی کسب درآمد میکنند چه میشود؟ عاقبت خانواده های آنها چه میشود؟ بدیهی است با فراگیر شدن تکنولوژی خودروهای خودران، این تکنولوژی به سیستم حمل و نقل نیز نفوذ کرده و جای رانندگان را خواهد گرفت، حتی ممکن است خودروهای خودران خیلی سریعتر از حد انتظار در صنعت حمل نقل رشد نمایند، زیرا سود قابل توجهی از محل حذف نیروهای انسانی به عنوان راننده، و جایگزینی آنها با یک چیپ و کامپیوتر هوشمند، نصیب کمپانی های حمل و نقل خواهد شد.

خودروهای فعلی امن تر هستند یا خودروهای خودران؟

تصور کنید که یک خوروی خودران در حال رانندگی است که ناگهان یک پیرمرد از سمت راست و نوه ی 5 ساله ی او که در حال دویدن به سمت پدربزرگش است، از سمت چپ جلوی خودروی خودران ما ظاهر میشوند و طبق قوانین فیزیک شرایط به گونه ای است که خودرو زمان کافی جهت توقف ندارد و اتفاق خواهد افتاد، حال سوال اساسی این است که خودرو کدام را انتخاب میکند، آیا پیرمند 90 ساله را رهی دیار باقی میکند یا نوه ی 5 ساله او را زیر میگیرد؟ خودرو ی خودران ما، از طریق هوش مصنوعی و تجربیا و یادگیری هایش، چگونه باید تشخیص دهد که جان پیرمرد ارزشمندتر است یا نوه ی 5 ساله ی او ؟ پاسخ این است، "خودرو تشخیص نمیدهد". خودروی هوشمند ما نمیتواند بین جان آدمها تمایز قائل شود و نمیتواند تشخیص دهد که جان یک کودک 5 ساله از جان یک پیرمرد 90 ساله با ارزشتر است، اگر به سمت راست برود پدر بزرگ را میکشد و اگر به سمت چپ برود نوه ی کوچک او را زیر میکند، به این دوراهی، "مساله ی ترولی" میگویند، و در این شرایط خودرو قادر به تشخیص و اتخاذ بهترین تصمیم نیست. جالب تر از آن اینست که هنوز راه کاری برای حل این موارد وجود ندارد و دلیل آن هم بسیار واضح است، احتمال رخداد چنین اتفاقی در دنیای خودروهای خودران آنقدر نادر است که ارزش وقت گذاشتن و سرمایه گذاری را ندارد.
در هجدهم مارس، یکی از خودروهای اوبر Uber در حالی که توسط یک راننده احتیاطی پشتیبانی میشد، در آریزونای آمریکا با یک زن تصادف میکند و باعث مرگ وی میشود و اولین مرگ و میر ناشی از خودروهای خودرو را رقم میزند، با اینکه نام آن زن به عنوان اولین انسانی که توسط یک خودروی خودران کشته شده در تاریخ جاودان میشود، این حقیقت را هم روشن میکند که ممکن است خودروهای خودران آنقدرها که انتظار میرود امن نباشند. جالب این است که عده ای از طرفداران این نوع خودروها معتقدند که اگر این خودرو دارای راننده ی پشتیبان نبود، ممکن بود اتفاقات بهتری بیفتد.

نتیجه گیری

دانشمندانی که در زمینه ی خودروهای خودران فعالیت میکنند، همواره برای مطابقت هر چه بیشتر، بین تکنولوژی و سیستم خودروهای خودران با رفتار انسانی و رانندگی غیر قابل پیشبینی، تلاش میکنند. امروزه اکثر کمپانی های خودروسازی دنیا، البته به جز "ایران خودرو" و سایپا" و "کرمان موتور" و چند تا کمپانی معروف دیگه که در ایران فعالیت میکنند، سرمایه گذاری زیادی بر روی خودروهای خودران انجام داده اند و این بهترین دلیل برای آن است که بگوییم، "در آینده ای نزدیک، خیابان ها و جاده های ما، مملو از خودروهای خودران خواهد شد و فیلم های علمی تخیلی باید به دنبال ایده ی بهتری برای نشان دادن وضعیت تکنولوژی در آینده باشند، "