نمک یکی‌از ادویه های دوستداشتنی در آشپزی به حساب آورده می شود . البته متاسفانه اکثری از مردمان دنیا بیشتراز مقدار نمک مصرف می نمایند . ارتقا محبوبیت غذاهای فرآوری شده یکی از عوامل حساس اخذ بیش از مقدار نمک از رژیم غذایی است




نمک یکی‌از ادویه های دوستداشتنی در آشپزی به حساب آورده می شود. البته متاسفانه اکثری از مردمان دنیا بیشتراز مقدار نمک مصرف می نمایند. ارتقا محبوبیت غذاهای فرآوری شده یکی از عوامل حساس اخذ بیش از مقدار نمک از رژیم غذایی است . مثلا در حالتی‌که اداره غذا و داروی ایالات متحده حداکثر مصرف 2 , 300 میلی گرم نمک در روز را سفارش می نماید به صورت میانگین مردمان این کشور روزمره حدود 3 , 300 میلی گرم نمک مصرف می نمایند.

 

به این دلایل مراقب میزان مصرف نمک خود باشید!

 

به نقل از گروه سلامت عصر جمهوری اسلامی ایران مردم بایستی دریافتی پتاسیم خویش را به جای سدیم افزایش دهند. بزرگسالان می بایست مصرف 4 . 700 میلی گرم پتاسیم طی روز را مد نظر قرار دهند و مصرف مواد غذایی سرشار از این ماده مغذی نظیر موز،اسفناج،عدس و گوجه فرنگی می تواند در به وقوع پیوستن آن یاری دهد. مصرف کمتر از میزان پیشنهاد شده پتاسیم به عدم تعادل الکترولیت و استرس بیشتر در رگ های خونی سبب ساز می‌شود.

 

افزون بر راهبرد های مراکزی مثل اداره غذا و داروی ایالات متحده؛ دانشمندان هم در حال تغییر دیدگاه خویش نسبت به آثار نمک بر بدن می باشند. طی یک مطالعه دانشمندان دو مجموعه 10 نفره از مردان را در یک محیط کنترل شده به برهه زمانی بیشتر از 100 روز مورد آزمایش قرار دادند. هر دو مجموعه رژیم غذایی یکسانی داشتند و فقط سطوح نمک دریافتی آن‌ها متعدد بود.

 

در کمال تعجب دانشمندان متوجه شدند مردانی که نمک بیشتری مصرف می کردند مایعات کمتری می نوشند. نمک همه ها را وادار به احتباس آب در بدن و ایجاد اوره می کرد. این مراحل در ارتقاء گرسنگی به جای تشنگی مفید بود. این پژوهش نشان داد شخصی با یک رژیم غذایی سرشار از نمک و غذاهای فرآوری شده به صورت قابل توجهی با خطر افزایش یافته پرخوری به واسطه ارتقاء حس گرسنگی مواجه است.

 

اثر سدیم بر بدن انسان

 

بخش اعظمی از مردم توجهی بدین قضیه ندارند که یک رژیم غذایی سرشار از سدیم چه اثر منفی چشمگیری می تواند بر سلامت آن‌ها داشته باشد. نمک بیش تر از اندازه در بسیاری از فعالیت های بدن نظیر پاکسازی جریان خون و پمپاژ خون در بدن اختلال ایجاد می نماید.

 

وقتی که بدن بیش تر از مقدار سدیم دریافت می نماید باید سخت‌تر کار نماید تا سطوحی امن از آن را در خون مراقبت نماید و بر همین اساس فشار بیشتری بر کلیه ها وارد می گردد . هم زمان بدن مایع بیشتری را نگهداری می نماید که به ارتقا حجم خون منجر میگردد.

 

در نتیجه قلب می بایست سخت‌تر کار نماید تا خون افزایش یافته را در سراسر بدن به گردش درآورد. در نهایت دیواره شریان ها ضخیم‌تر می شوند تا فشار خون افزایش یافته را تحمل نمایند که‌این موقعیت فشار بیشتری بر سیستم گردش خون بدن وارد می نماید.

 

خطرات سلامت نمکی

 

در شرایطی‌که شخصی به صورت منظم بیشتراز مقدار نمک مصرف نماید خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری قلبی ارتقاء می یابد. افزون بر پرفشاری خون و بیماری قلبی یک رژیم غذایی سرشار از سدیم می تواند به پوکی استخوان منجر شود. محتوای نمک بالا موجب میگردد بدن کلسیم بیشتری از روش ادرار دفع نماید . در صورتی‌که شخصی به میزان کافی کلسیم دریافت نکند تا این وضعیت جبران شود بدن استفاده از کلسیم ذخیره شده در استخوان ها را آغاز می نماید که به تضعیف آن‌ها سبب میشود.

 

همچنین نمک می تواند به دیواره داخلی معده آسیب وارد نماید و ایجاد زخم در آن را به همراه داشته باشد. در صورت عدم درمان، این زخم ها می‌توانند به سرطان معده منجر شوند.

 

در نهایت، فشار زیاد ناشی از مصرف نمک بیشتراز میزان در رژیم غذایی روی کلیه ها می تواند به نارسایی کلیوی سبب ساز شود.