درین مطالعه , دانشمندان داده های حدود ۱۳۰ هزار مرد و زن را بررسی کردند , و عادت مصرف لبنیات آنان را هر چهارسال یکبار و شمار افراد مبتلا به پارکینسون را هم زیر نظر داشتند .




 

پس از ۲۵ سال , بیش تر از ۱۰۰۰ نفر دچار به پارکینسون , بیماری عصبی پیشرونده تاثیرگذار بر هماهنگی و حرکت بدن , شده بودند .

 

پژوهشگران متوجه شدند اشخاصی که دستکم سه وعده درطول روز لبنیات کم چرب مصرف می کردند ۳۴ درصد بیشتر در معرض ابتلا به‌این بیماری در مقایسه با کسانی بودند که تنها روزی یکبار لبنیات می خوردند .

 

دانشمندان با نگاه ویژه به مصرف شیر , پی بردند نوشیدن بیشتراز یک وعده شیر کم چرب یا این که فاقدچربی درطول روز با ۳۹ درصد ارتقا احتمال ابتلا به پارکینسون دارای ربط است .

 

چنین ارتباطی راجع‌به مصرف محصولات لبنی پرچرب مثل شیر پرچرب مشاهده نشد .

 

کاترین هیوز , محقق ارشد از کالج هاروارد , دراین باره می گوید : «توجه بدین نکته حائض اهمیت است که خطر بیماری پارکینسون کماکان پایین است , حتی‌در در بین اشخاصی که در مطالعه ما مقادیر بیشتر لبنیات کم چرب یا این که شیر مصرف می کردند . »

 

به گفته این مجموعه تحقیق , از بین ۵۸۳۰ شخصی که دست‌کم سه وعده درطول روز لبنیات کم چرب مصرف می کردند , صرفا ۱ درصد ( ۶۰ نفر ) در حین ۲۵ سال پیگیری مبتلا به پارکینسون شد بودند .

 

به گفته هیوز , «دلیل پیدایش این خطر هنوز معین نیست , ولی این ریسک می تواند ناشی از یک دلیل سوم مرتبط نیز با مصرف لبنیات و هم با خود بیماری باشد . »

 

او در ادامه می‌افزاید : «یک توضیح احتمالی این مطلب این است که پروتئین شیر موجب کاهش تراز اورات خون , ماده مشتق شده از اسیداوریک دفع شده در ادرار , میگردد . »

 

بعضی پژوهش ها نشان داده اند که میزان نسبتا بالای اورات ( اما نه آنقدر بالا که موجب پیدایش نقرس شود ) با کاهش ریسک پارکیسنون دارای ارتباط است .

 

به گفته هیوز , آلاینده های موجود در محصولات لبنی , مانند آفت کش ها , نیز احتمالا در بروز این مشکل دخیل باشند .