بینایی مطمئنا یکی از مهمترین حس‌های بشر است . براین اساس می‌بایست همه کارهای ممکن را برای مراقبت سلامت و تقویت بینایی خویش انجام دهیم . خوشبختانه با تغییر و تحول برنامه‌ی غذایی , سبک معاش و روش‌های پزشکی می‌توان بصیرت را بهبود بخشید و آن را به قوت خود باقی نگه داشت .




بینایی مطمئنا یکی از مهمترین حس‌های بشر است . براین اساس می‌بایست همه کارهای ممکن را برای مراقبت سلامت و تقویت بینایی خویش انجام دهیم . خوشبختانه با تغییر و تحول برنامه‌ی غذایی , سبک معاش و روش‌های پزشکی می‌توان بصیرت را بهبود بخشید و آن را به قوت خود باقی نگه داشت .

تقویت بینایی از روش تغذیه 

مصرف لوتئین خویش را ارتقا دهید . لوتئین یک گونه ماده‌ی مغذی است که تحت عنوان ویتامین چشم شناخته شده‌است . مصرف بیش تر از ۱۲ میلی گرم طی روز از این ماده پیشرفت دژنراسیون ماکولا را که با بالا رفتن سن افزایش می یابد و سایر بیماری‌های چشمی را کاهش خواهد بخشید . غذاهایی که سرشار از لوتئین می باشند :

سبزیجاتی که دارای برگ سبز می‌باشند : کاهو , کلم بروکلی و اسفنجاج دارای درصد قابل قبولی لوتئین می‌باشند . 

میوه‌ها , بخصوص کیوی , پرتقال و انگور 

کدو مسما و کدو سبز 

علاوه بر این شما میتوانید از مکمل‌های غذایی حاوی لوتئین هم استفاده نمائید . البته در نظر داشته باشید که جذب لوتئین از روش غذا بسیار موثرتر خواهد بود .

در رژیم خویش اسیدهای چرب امگا۳ را بگنجانید . این مواد مفید میتوانند دژنراسیون ماکولا را کاهش دهند , به جلوگیری از آب مروارید کمک نمایند و علائم بی آبی چشم را بهبود بخشند . شایسته ترین منبع برای امگا۳ ماهی چرب , بخصوص ماهی قزل آلا و ساردین است . علاوه بر این در ماهی بدن , ماهی خاویاری و صدف‌ها هم می‌توان این ماده را یافت .

میزان زیادی ویتامین A مصرف کنید . این ویتامین در تقویت بینایی و بهبود آن به ویژه در تاریکی تاثیر داشته و از کوری شبانه جلوگیری خواهد کرد . غذاهای زیادی دربردارنده ویتامین A می‌باشند .

هویج . سال‌هاست که هویج تحت عنوان غذایی دلخواه برای بهبود بینایی شناخته شده‌است . در واقع بایستی گفت که هویج سرشار از ویتامین A است که به تقویت بینایی شما کمک زیادی خواهد کرد .

- مواد غذایی دارای ویتامین C مصرف کنید . ویتامین C میتواند به کاهش تشکیل آب مروارید و شروع انقباض ماکولا یاری دهد . مواد زیر جزء شایسته ترین منابع ویتامین C شناخته شده‌اند .

پرتقال : بهتر است برای جذب ویتامین C از میوه‌ی پرتقال به جای آب پرتقال استفاده فرمایید . 

فلفل قرمز رنگ : فقط یک فلفل بزرگ قرمز‌رنگ ۵۰۰ % از ویتامین C مصرفی روزانه‌ی شما‌را تامین خواهد کرد . 

صیفی جات با برگ‌های سبز تیره : کاهو و کلم بروکلی دربردارنده میزان متعددی ویتامین C میباشند . با مصرف یک فنجان از هر مورد ویتامین لازم روزانه‌ی شما تامین خواهد شد . 

گونه های توت‌ها : بلوبری , توت خارجی , شاه‌توت و تمشک تمامی شایسته ترین مورد برای مصرف ویتامین C میباشند .

از کامپیوتر به درستی استفاده نمایید . در‌این عصر دیجیتال اشخاص متعددی زمان خویش در استفاده از کامپیوتر و تلفن‌های همراه هوشمند میگذرانند . این کار احتمال دارد مخاطرات جدی‌ای به بینایی شما وارد نماید .

وزن خود را در بازه‌ی قابل قبولی نگه دارید . داشتن یک رژیم غذایی دلخواه فقط به تقویت بینایی شما امداد نخواهد کرد . یک رژیم مناسب به شما کمک خواهد کرد که از بیماری‌های گوناگون مرتبط با اضافه وزن بپرهیزید . یکی‌از این بیماری‌ها دیابت است که خطر متعددی هم برای چشم دارد و احتمالا باعث به کوری بیمار شود .

از کشیدن سیگار بپرهیزید . سیگار مشکلات متعددی همچون آب مروارید , دژنراسیون ماکولا و زخم عصب بصیرت برای دیده شما به همراه خواهد داشت . علاوه بر این مصرف سیگار ممکن است منجر به دیابت شود که دیابت هم آسیب جدی به چشم وارد خواهد کرد .