چنانچه شما نیز روزانه با این دغدغه مواجه هستید و برای پوشیدن لباس لازم است یکسری دست لباس را از كمد بیرون بكشید و عوض كنید , پس با قواعد ست كردن رنگ‌ها آشنایی ندارید و اضطراری است این مطلب را بخوانید و با اصول این كار آشنا گردید تا از فردا صبح و چشم بر هم زدنی یك ست لباس هماهنگ بپوشید .




برای داشتن ظاهری زیبا در هنگام خرید لباسهایتان این اصول را حفظ كنید

 

1 . رنگ‌های نخستین و ثانویه كه در چرخه رنگ در كنار هم قرار گرفته‌اند , در تركیب هم با یکدیگر هم‌خوانی دارند به عنوان مثال آبی‌رنگ با بنفش و سبز هماهنگی دارد و رنگ زرد با قرمز‌رنگ و نارنجی رنگ . این رنگ‌ها می توانند با هم تركیب شوند ولی از لحاظ بصری , نور یكدیگر را به‌شدت كاهش می دهند . ست كردن این رنگ‌ها عالی است البته چندان چشمگیر نیست .

 

2 . به رنگ‌های اولیه و ثانویه‌ای كه در چرخه رنگ مقابل یكدیگر قرار گرفته‌اند , رنگ‌های مكمل گفته میگردد به عنوان مثال بنفش از تركیب قرمز رنگ و آبی رنگ به‌وجود آمده و با رنگ با اهمیت زرد در تضاد است . رنگ سبز از تركیب زردرنگ و آبی بوجود آمده و با رنگ قرمز كنتراست ( هم‌خوانی ) مكمل دارد . این رنگ‌ها «كنتراست مكمل» نامیده میشوند زیرا همدیگر را كامل می‌كنند و هنگامی در كنار هم قرار میگیرند , جلوه یكدیگر را قوت می‌بخشند و تاثیر رنگ‌ها بیشتر از وقتی است كه به تنهایی استفاده می شوند . تركیب این رنگ‌ها در یك ست لباس , زیبایی قابل توجهی خلق می‌كنند .

 

3 . در حالتی که لباسی دارید كه از تركیب چندین رنگ پباده سازی و دوخته شده , اصل بر این است كه با یكی از رنگ‌ها هماهنگ‌سازی را انجام دهید ; آن هم رنگی كه بیشتر از تمامی در لباس به كار رفته است .

 

4 . پارچه‌هایی كه طرح‌های گوناگون دارند , برای ست كردن و پوشیده شدن در كنار هم پیشنهاد نمیشوند . از حیث زیباشناسی تركیب یك تی شرت راه‌راه با دامن خال‌خالی جالب به لحاظ نمیرسد , اما طراحان از این تركیب استفاده می‌كنند البته آن ها اصول حرفه‌ای‌تری را می شناسند كه نتیجه كار را دلنشین میکند . برای شما كه نگاه حرفه‌ای در زمینه لباس ندارید , بهتر است از این تركیب دوری كنید یا این که ست‌های كامل طراحان را به كار ببرید .

 

رنگ شناسی لازم است

 

در او‌لین گام می بایست با چرخه رنگ آشنا گردید زیرا این دایره براساس هماهنگی و هم خوانی رنگ‌ها چیده شده‌است و نشان میدهد كه به چه شکل رنگ‌ها در كنار هم باعث افزایش و كاهش توان انعكاس یكدیگر می گردند . در نگاه نخستین كشف این چرخه كمی پیچیده به نظر می رسد ولی حقیقتا كار سختی نیست . ابتدا رنگ‌ها را بشناسید :

 

رنگ‌های نخستین :

 

رنگ زرد , قرمز‌رنگ و آبی رنگ

 

رنگ‌های ثانویه ( تركیبی ) :

 

قرمز + آبی رنگ = بنفش

قرمز + زرد = نارنجی

زرد + آبی = سبز

 

دنیای بی‌انتها

 

رنگ‌های مرتبه سوم از تركیب رنگ‌های اول با رنگ‌های ثانویه بوجود می آیند كه با رنگ‌های نخستین تشابه و هماهنگی خوبی دارند . در‌این بخش دلیل تعیین‌كننده رنگ میزان استفاده از دو رنگ است و براساس مقدار تركیبات می‌توان نتایج مختلفی به دست آورد برای مثال با سه تركیب گوناگون از دو رنگ ثابت می‌توان سه رنگ متفاوت به دست آورد :

 

سبز+ آبی = آبی فیروزه‌ای

 

سبز+ آبی = سبز آبی ( آبی آكواریومی )

 

سبز + آبی = لاجوردی

 

زرد + نارنجی = كهربایی

 

زرد + سبز = زمردی

 

زرد + سبز = لیمویی

 

آبی + بنفش = نیلی

 

آبی + بنفش = ارغوانی

 

آبی + بنفش = یاسی

 

قرمز + بنفش = زرشكی