خرید اینترنتی امروزه به قستمی از زندگی روزمره تبدیل شده و بازارهای آنلاین در حال گسترش می باشند به شکلی که هر روزه فضا را برای بازارهای سنتی تنگتر می کنند. در شرایط کنونی خرید امن و با اطمینان خاطر یکی از دغدغه های کاربران فروشگاه های اینترنتی است. در این مقاله قصد داریم نکاتی را در مورد سایت های اینترنتی بیان کنیم تا با در نظر گرفتن آن ها بتوانید به اطمنیان خاطر و امنیت از سایت های معتبر خرید کنید.




خرید اینترنتی... چالش ها و راه حل ها

اگر شما هم از آن دسته افرادی باشید که برای خرید همیشه به دنبال بهترین قیمت و ساده ترین روش خرید هستید بدون شک تا به حال چندین بار خرید اینترنتی را تجربه کرده اید. امروزه دو معیار قیمت های رقابتی و سهولت در خرید باعث شده اقبال عمومی به بازارهای آنلاین هر روز بیشتر شود.

اما بزرگترین چالش در یک خرید اینترنتی کدام است؟! چالش اصلی در خرید اینترنتی بحث اعتماد به فروشگاه های آنلاین و امنیت اطلاعات بانکی و حریم خصوصی است.

کدام سایت های فروش اینترنتی قابل اعتماد هستند؟

اگر شما هم از طرفداران خرید اینترنتی هستید یا قصد دارید به آن بپیوندید به نکات زیر توجه نمایید. با درنظر گرفتن این نکات به راحتی می توانید سایت های معتبر را شناسایی کرده و با خیالی آسوده از آن ها خرید کنید.

 

اینماد:

  • اینماد یا همان نماد اعتماد الکترونیکی را می توان به عنوان مهمترین عامل اعتبار یک فروشگاه اینترنتی در نظر گرفت. وجود نماد اعتماد الکرترونیک در هر سایتی نشان می دهد که این سایت از نظر حقوقی مورد ارزیابی قرار گرفته است و در صورت بروز هرگونه مشکل می توان به صورت قانونی اقدام کرده و از سایت موردنظر شکایت نمود. فروشگاه های اینترنتی در صورت هرگونه تخلف از داشتن اینماد محروم شده و شاکی می تواند حقوق ضایع شده خود را از طریق قانونی بازیابی نماید.

چگونه از وجود اینماد در فروشگاه های اینترنتی مطلع شویم؟

اینماد یک نشان اعتماد برای سایت محسوب می گردد که هر سایتی آن را در معرض نمایش قرار میدهد تا برای کاربران قابل مشاهده باشد. در اکثر سایت ها نماد اعتماد الکترونیک در پایین صفحه قسمت فوتر یا در صفحه اول قرار دارد.(قسمت مشخص شده در کادر قرمز در تصویر زیر)

اینماد

 

حالا فرض کنیم در هر سایتی این نماد قابل مشاهده باشد. چگونه از صحت آن اطمینان حاصل کنیم؟ چگونه مشخص می شود این نماد معتبر است؟! برای رفع این مشکل کافی است روی این نماد در سایت کلیک کنید. با کلیک بر روی آن اطلاعات ثبت شده آن سایت نماش داده خواهد شد و اعتبار آن مشخص می گردد.(مانند تصویر زیر)

نماد الکترونیک

پس از باز شدن صفحه مربوط به اینماد حتما آدرس بار(قسمت موجود در کادر قرمزرنگ) رو بررسی کنید و از وجود عبارت https://trustseal.enamad.ir/ در آن اطمینان حاصل کنید. در این صورت می توانید به سایت موردنظر اعتماد کنید و در صورت بروز هر مشکلی می توانید آن را از طریق سایت پیگیری کرده و در غیر اینصورت از طریق اینماد اقدام کنید.

نکته: وجود اینماد 2 ستاره بیانگر امنیت بیشتر وبسایت بوده و می توانید با اطمینان خاطر بیشتر از آن خرید نمایید. تعداد ستاره ها در قسمت پایین آرم اینماد قابل مشاهده است.

 

نشان ملی ثبت یا نماد ساماندهی:

  • ستاد ساماندهی وب سایت های اینترنتی مرکزی است متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که وظیفه ی فیلتر کردن وب سایت ها را به عهده دارد. هر وب سایت ایرانی باید در این سامانه ثبت نام نماید تا مدیر وب سایت و وضعیت حقوقی آن برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخص شود. وجود نماد ساماندهی در هر سایتی همانند اینماد ثابت می کند این سایت از نظر حقیقی و حقوقی مورد بررسی و تایید قرار گرفته و قابل پیگیری است. نماد ساماندهی نیز مانند اینماد در صفحه اول یا فوتر سایت قرار دارد و با کیک روی آن می توانیئ به اطلاعات ثبت شده در سامانه دسترسی پیدا کنید. در تصویر فوق نماد ساماندهی در سمت راست اینماد قرار گرفته است.

 

صفحه درگاه بانک جعلی یا فیشینگ:

  • یکی از روش های کلاهبرداری اینترنتی روشی به نام فیشینگ است. در این روش سعی میشود خریدار را به سمت درگاه بانک جعلی فرستاده و اطلاعات حساب بانکی فرد را ذخیره و از آن سو استفاده کنند. در این روش وقتی شما تصمیم به خرید گرفته و گزینه پرداخت را انتخاب می کنید به جای درگاه بانک به یک صفحه تقلبی که شبیه درگاه بانک طراحی شده است منتقل خواهید شد. پس از اینکه جهت پرداخت اطلاعات کارت بانکی را وارد کردید هیچ پرداختی صورت نمیگیرد و در عوض اطلاعات شما ذخیره شده و برای فرد کلاهبردار ارسال می گردد! البته بدون شک در سایت های دارای اینماد چنین اتفاقی رخ نخواهد داد ولی به طور کلی برای جلوگیری از این اتفاق لازم هست هنگام ورود به درگاه پرداخت به آدرس درگاه دقت کنید. به مثال زیر دقت کنید:

مثلا در درگاه بانک ملت آدرس بار به این شکل خواهد بود:

https://bpm.shaparak.ir/pgwchannel/payment.mellat?RefId

وجود عبارت https در ابتدای آدرس الزامی هست( به وجود حرف  s دقت کنید). در صورتی که به جای عبارت https با عبارت http روبرو شدید بدون شک با یک درگاه تقلبی و به عبارتی فیشینگ وارد شده اید! البته این یک شرط لازم است نه کافی.

از طرفی حتما دقت کنید که درگاه بانک شامل آدرس shaparak.ir باشد. حروف تایپ شده را به دقت بررسی کنید و مطمئن شوید که دقیقا همین عبارت shaparak.ir داخل آدرس باشد بدون کم یا زیاد شدن هیچ حرفی. ممکن است افراد کلاهبردار در مواقعی از آدرس هایی استفاده کنند که در نگاه اول کاربر را فریب دهند. به طور مثال: shaparrak.ir یا shapparak.ir. با دیدن چنین عباراتی به عنوان آدرس سایت درگاه پرداخت می توانید نسبت به جعلی بودن آن اطمینان حاصل کنید.

 

تکمیلی (رمز دوم پویا):

در زمان نگاشت اولیه این مقاله رمز دوم پویا فعالسازی نشده بود. با توجه به اجباری شدن رمز دوم پویا برای کارت های بانکی خوشبختانه بسیاری از درهای سرقت اینترنتی بر روی کلاهبرداران بسته شده است.

با استفاده از رمز دوم پویا اگر یک هکر اطلاعات کارت بانکی شما را به هر روشی سرقت کند بازهم قادر نخواهد بود از حساب بانکی شما برای خرید استفاده کند زیرا به رمز پویای حساب شما احتیاج دارد که در هر لحظه تغییر می کند. با استفاده از رمز دوم پویا یکی از چالش های مطرح شده در این مقاله برای خرید اینترنتی مرتفع شده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر رمز دوم یکبار مصرف چیست و چه مزایایی دارد را مطالعه کنید.

 

حریم خصوصی:

یکی دیگر از چالش های موجود کاربران در سایت های اینترنتی حریم خصوصی و عدم درج اطلاعات خصوصی کاربران است. سایت های اینترنتی معتبر و دارای نمادهای اعتماد موظف به حفظ اطلاعات کاربران و حریم شخصی آن ها می باشند. در صورت بروز هرگونه مشکل در این زمینه کاربران می توانند از سایت مورد نظر شکایت کنند. همچنین  یکی از راه های بررسی امنیت اطلاعات در سایت های اینترنتی استفاده سایت از SSL است. در این روش اطلاعات مبادله شده کاربران در هنگام تبادل به طور کامل رمزگذاری شده و در صورتی که هنگام تبادل شخصی به این اطلاعات دست یابد نمیتواند اطلاعات را بازیابی کند. جهت اطلاع از این که آیا یک سایت از روش امنیتی ssl استفاده می کند یا خیر کافی است به آدرس بار دقت نمایدد. در صورتی که آدرس سایت در ابتدای آن دارای عبارت https باشد یعنی این سایت از ssl استفاده کرده و اطلاعات مبادله ای آن رمزگذاری می گردد.

 

نتیجه گیری:

اگر قصد خرید اینترنتی دارید و اعتماد کردن برای شما سخت است یا نگران عدم ارسال کالا توسط فروشنده هستید این موارد را بررسی کنید: 1- نمادهای اعتبار سایت مانند اینماد و ساماندهی و ... . 2- با پشتیبانی سایت تماس بگیرید و اطمینان حاصل کنید که پاسخگوی شما هستند. 3- در هر جایی هنگام مراجعه به درگاه پرداخت بانک اینترنتی حتما صحت درگاه را با روش های عنوان شده در مقاله بررسی کنید.