امروزه اکثر دانش آموزان و دانشجویان باید از یک ماشین حساب مهندسی بهره ببرند. اما سوال این است که کدام یک از ماشین حساب های مهندسی موجود بهترین گزینه برای نیاز شماست؟ در این مقاله و مقالات بعدی ما بهترین ماشین حساب های مهندسی موجود در بازار را برای شما معرفی خواهیم کرد.




1. Texas Instruments TI-84 Plus
تگزاس Instruments TI-84 به عنوان استاندارد طلایی در گرافیک و ماشین حساب های مهندسی به شمار می آید. این ماشین حساب بهترین ماشین حساب برای همه کسانی که نیاز به محاسبات مثلثاتی، گرافیک، حسابداری و توابع مالی دارند است. سهولت استفاده از آن در همه جا، آن را بهترین گزینه برای نیازهای شما قرار داده است، اما وجود پردازنده Zilog Z80 که توانایی زیادی را برای نیازهای شما فراهم می کند و پورت USB که باعث می شود برنامه ریزی آن از طریق کامپیوتر بسیار ساده تر شود نیز یکی دیگر از مزیت های این ماشین حساب است. در حالی که قیمت 110 دلار برای نمونه اولیه TI-84 Plus ، Texas Instruments مدل های گران قیمت تری را نیز ارائه می دهد که کاربر را در برابر یک صفحه نمایش رنگی و باتری قابل شارژ و همچنین پانل های رنگی برای سفارشی سازی کردن صفحه قرار می دهد . با قابلیت خاموش شدن اتوماتیک، عمر باتری آن حتی در مدل های پایه کاملا بی نظیر است، که معمولا می توان از یک مجموعه چهارتایی باتری AAA به مدت دو تا سه ماه استفاده نمود.
به علت ویژگی های شایسته آن، TI-84 Plus اغلب ماشین حساب توصیه شده برای دانشجویان کلاس های پیشرفته ریاضیات است، به خصوص آنهایی که نیاز به محاسبات گرافیکی دارند. هیچ ماشین حساب دیگری قابلیت اطمینان، سهولت استفاده و دوام را در یک بسته قوی ترکیب نمی کند. همچنین TI-84 Plus یکی از معدود ماشین حساب هایی است که برای استفاده در آزمون های SAT و ACT و همچنین مدرک لیسانس بین المللی مورد تایید قرار گرفته است. مسئولان قادر به غیر فعال کردن ویژگی هایی هستند که مزایای بیش از حدی را برای آزمون دهندگان فراهم می کند و با وجود اجازه استفاده از ماشین حساب به آزمون دهندگان فرصت استفاده از قلم و کاغذ را برای پرورش ذهن می دهند.
حتی اگر یک ماشین حساب را برای بیش از یک دهه در اختیار داشته باشید، TI-84 Plus توانایی و قابلیت اطمینان زیادی را به صورت ساده و در عین حال مستحکم برای شما فراهم می کند. این ماشین حساب می تواند حتی پیچیده ترین محاسبات را در زمان کمی انجام دهد و هنوز هم هر یک از ماشین حساب مهندسی و گرافیکی موجود در بازار را در آزمون معیار شکست می دهد. توانایی برای مدیریت ریاضیات پیشرفته که در آن از هر حوزه ای که تصور می شود قرار گرفته شده است، تنها با توانایی نوشتن برنامه ها به تناسب نیازهای خود در هر شکلی و یا به شکل TI-Basic است، که Texas Instruments نمونه پایه این ماشین حساب را به عمد تضعیف کرده است. حتی اگر اعتماد به توانایی های برنامه نویسی خود را از دست داده اید، احتمالا این ماشین حساب کاربری است که دقیقا برنامه ای را که نیاز دارید از قبل در اختیار شما قرار می دهد و آن را برای دانلود شما فراهم می کند.
TI-84 Plus همراه با استاندارد کلاس و قدرت پردازش آن، دارای ویژگی های کاربر پسند متعددی است. یکی از آنها توانایی تنظیم حالت محافظ مورد نظر خود در ماشین حساب است تا بتوانید آن را به درستی در جایی قرار دهید و کار با آن را روی میز خود آسانتر کنید. ویژگی دیگر این است که پورت USB به شما اجازه می دهد تا یک صفحه کلید را به ماشین حساب متصل کنید تا بتواند یادداشت برداری را انجام دهد یا اطلاعات برنامه نویسی را ساده تر کند. در نهایت، برنامه های متعددی از پیش تعبیه شده بر روی ماشین حساب مانند Probability Simulator و Cabri Jr.، یک برنامه هندسی جامد وجود دارد که دسترسی به آن از طریق یک کتابخانه وسیع از برنامه های موجود در Texas Instruments و یا سایر کاربران TI-84 Plus امکان پذیر است. با توجه به محبوبیت آن در اکثر زمینه های مهندسی و آموزشی، استفاده از این ماشین حساب منحنی یادگیری را کاهش می دهد زیرا با در دسترس بودن آن در بین تعداد زیادی از مردم، به عنوان مثال معلمان و یا دانش آموزان میزان به اشتراک گذاری اطلاعات در بین آنها کاهش می یابد.
اگر یک عیب در TI-84 Plus وجود داشته باشد، این است که در مقایسه با سایر ماشین حساب ها ممکن است بسیار گران باشد. اما این ماشین حساب می تواند توسط یک دانش آموز جبر و یا فراتر از استفاده آن در محاسبات حتی در محیط های کار نیز استفاده شود. این ماشین حساب به اندازه کافی قدرتمند ساخته شده است که تا سالها بتوانید از آن استفاده نمایید. سطح بیرونی آن از پلاستیکی جامد ساخته شده است تا از حرکت آن بر روی میز در هنگام محاسبات جلوگیری شود. بنابراین اگر شما یک دانش آموز هستید که انتظار می رود با ریاضیات پیشرفته زیادی سر و کار داشته باشید، سرمایه گذاری بر روی این دستگاه ارزشش را دارد.